مقاله پژوهشی
پیشرانش
محمد حسین منصوری موغاری؛ حسن ناصح؛ سحر نوری
چکیده
حل دقیق سامانههای پیچیدهای مانند رانشگرهای فضایی، بسیار پرهزینه و زمانبر است. با ساخت مدل جانشین، میتوان از مدت زمان حل کاسته و هزینه را کاهش داد. هر چقدر مدل جانشین به مدل واقعی نزدیکتر باشد، حل دقیقتر و درصد خطا کاهش مییابد. مدلهای جانشین با دقت بالا را فرامدل مینامند. مبنای تولید یک فرامدل با دقت بالا، انجام آنالیز ...
بیشتر
حل دقیق سامانههای پیچیدهای مانند رانشگرهای فضایی، بسیار پرهزینه و زمانبر است. با ساخت مدل جانشین، میتوان از مدت زمان حل کاسته و هزینه را کاهش داد. هر چقدر مدل جانشین به مدل واقعی نزدیکتر باشد، حل دقیقتر و درصد خطا کاهش مییابد. مدلهای جانشین با دقت بالا را فرامدل مینامند. مبنای تولید یک فرامدل با دقت بالا، انجام آنالیز حساسیت با دقت بالا و با یک روش مناسب است. آنالیز حساسیت میتواند میزان اثرگذاری متغیرهای ورودی بر متغیرهای خروجی را نمایش داده و با حذف متغیرهای ورودی کم اثر یک مدل جانشین تولید نماید. از اینرو، انجام آنالیز حساسیت در حل سامانههای پیچیده ارزش بالایی دارد. هدف از این مقاله، آنالیز حساسیت طراحی چندموضوعی یک سامانه رانشگر تکپیشرانه مایع به روش نمونهبرداری ابرمکعب لاتین است. در این مقاله موضوعات مرتبط با سامانه رانشگر تکپیشرانه مایع به شش قسمت تقسیمبندی شده است: مخزن گاز پرفشار، مخزن سوخت مایع، انژکتور، محفظه تجزیه، بسترکاتالیستی و نازل. با تعیین متغیرهای ورودی و خروجی هر یک از موضوعات، نتایج آنالیز حساسیت به دو صورت میزان حساسیت متغیرهای ورودی بر خروجی و همبستگی دو به دو پارامترها با یکدیگر به نمایش گذاشته شده است. در نتایج، همانطور که مشاهده میشود، متغیر ورودی ضربهویژه، در مخزن گاز پرفشار و مخزن سوخت مایع، تاثیری بر روی متغیرهای خروجی نمیگذارد. در انژکتور، تعداد شیارها، زوایای شیار و فشار مخزن سوخت تاثیر بهسزایی بر متغیرهای خروجی ندارند. در نمودار آنالیز حساسیت محفظه تجزیه، شعاع گرانول کاتالیست و برای بستر کاتالیستی، علاوه بر شعاع گرانول، درصد تجزیه آمونیاک نیز بیاثر است. در نهایت، آنالیز حساسیت برای نازل نشان میدهد که نسبت گرمای ویژه، اثری بر روی متغیرهای خروجی ندارد
مقاله پژوهشی
کنترل حرارت
مهرنوش فراهانی؛ وفا صدقی؛ سیدمصطفی صفوی همامی؛ حمید مسفروش
چکیده
یونهای موجود در محیط فضا سبب ایجاد پدیده شارژ سطحی و داخلی در ماهوارهها میشود. پتانسیل تجمع یافته طی پدیده شارژ میتواند موجب بروز تخلیه الکترواستاتیک شده و اجزای مخابراتی ماهواره مانند آنتنها و مدارهای الکترونیکی را در معرض خطر جدی قرار دهد. هدف از این مقاله، بررسی احتمال وقوع تخلیه الکترواستاتیک در سطوح ماهواره در محیط مدار ...
بیشتر
یونهای موجود در محیط فضا سبب ایجاد پدیده شارژ سطحی و داخلی در ماهوارهها میشود. پتانسیل تجمع یافته طی پدیده شارژ میتواند موجب بروز تخلیه الکترواستاتیک شده و اجزای مخابراتی ماهواره مانند آنتنها و مدارهای الکترونیکی را در معرض خطر جدی قرار دهد. هدف از این مقاله، بررسی احتمال وقوع تخلیه الکترواستاتیک در سطوح ماهواره در محیط مدار با ارتفاع کم (LEO) و اقدام برای کاهش این احتمال و در نتیجه کاهش خطر آسیب به سطوح و اجزای مخابراتی ماهواره است. برای این منظور، ابتدا پدیده شارژ سطحی در ماهواره آلومینیومی در محیط مدار با ارتفاع کم و سپس در حالت شفق قطبی توسط نرمافزار SPIS شبیه-سازی و احتمال آسیب به آنتنها بررسی شدسپس، با اضافه نمودن عایقهای حرارتی چند لایه به سیستم، اثر آن در وقوع شارژ بررسی شد. تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن لایههای عایق خطر وقوع تخلیه الکترواستاتیک را افزایش خواهد داد. بنابراین، در مراحل بعد، اثر سیستم اتصال به زمین در کاهش خطر بررسی شد. با اتصال لایهها به زمین به روش مناسب، احتمال وقوع تخلیه بین لایهها و بدنه و میان لایهها با یکدیگر به حداقل رسیده و موجب دست یافتن به سیستم بهینهای از جنبه های الکترواستاتیکی شد
مقاله پژوهشی
پیشرانش
معصومه کیانتاژ؛ مرتضی فرهید؛ محمدمهدی شفیع؛ محمدرضا مراد
چکیده
در این مقاله، با استفاده از شبیهسازی دو بعدی ذره در سلول (PIC)، مشخصات ذرات پلاسمای کاتد توخالی رانشگر اثر هال SPT-100، مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از اجزای اصلی و مهم رانشگر اثر هال، کاتد توخالی است که دو وظیفه مهم برعهده دارد: بخشی از الکترونهایی که از سمت کاتد میآیند باعث یونیزاسیون ماده پیشران در آند میشوند و بخشی دیگر نقش مهم ...
بیشتر
در این مقاله، با استفاده از شبیهسازی دو بعدی ذره در سلول (PIC)، مشخصات ذرات پلاسمای کاتد توخالی رانشگر اثر هال SPT-100، مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از اجزای اصلی و مهم رانشگر اثر هال، کاتد توخالی است که دو وظیفه مهم برعهده دارد: بخشی از الکترونهایی که از سمت کاتد میآیند باعث یونیزاسیون ماده پیشران در آند میشوند و بخشی دیگر نقش مهم خنثی کردن باریکه یونی خارج شده از رانشگر را برعهده دارند. از اینرو، مطالعه کاتد توخالی از اهمیت ویژهای برخوردار است. سوخت مورد استفاده در این سیستم، کریپتون است. تغییرات پتانسیل، چگالی الکترونها، یونها و دمای ذرات در سراسر ناحیه شبیهسازی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد، متناظر با الکترونها، چگالی یون نیز از مقدار بیشینه در ناحیه یونش کاتد به شکل نمایی در طول محفظه کاهش پیدا میکند. همچنین، بررسی شعاع نرمالیزه، بر حسب چگالی الکترونها نیز بیانگر آن است که ناحیه موثر کاتد یا شعاعی که دمای الکترونها به میزان بیشینه خود میرسد، در حدود 5/1 میلیمتری خط مرکز کاتد توخالی قرار دارد
مقاله پژوهشی
مکانیک مدار
سجاد غضنفری نیا؛ احسان موسیوند؛ مسعود خوشسیما؛ یاسر صفار
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف استخراج روند طراحی منظومه ناوبری واقع در مدار LEO، با اهداف منطقهی خاورمیانه و به طور ویژه پوشش دقیق ایران با حداقل تعداد ماهواره و بهمنظور دستیابی به پارامتر تعدیل دقت (Dilution Of Precision(DOP)) کمتر از 6 انجام شده است. با توجه به این هدف، طراحی منظومه برای مدار پایین و در مدار مقید به پرتابگر داخلی انجام گرفته است. ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف استخراج روند طراحی منظومه ناوبری واقع در مدار LEO، با اهداف منطقهی خاورمیانه و به طور ویژه پوشش دقیق ایران با حداقل تعداد ماهواره و بهمنظور دستیابی به پارامتر تعدیل دقت (Dilution Of Precision(DOP)) کمتر از 6 انجام شده است. با توجه به این هدف، طراحی منظومه برای مدار پایین و در مدار مقید به پرتابگر داخلی انجام گرفته است. طراحی به کمک تحلیلهای منجر به بهینهسازی و با رویکرد دستیابی به کمترین تعداد ماهواره برای دستیابی به هدف مدنظر و تطابق بر قیود تعریف شده انجام میشود. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته در نرمافزار STK و MATLAB، تعداد 324 ماهواره در 18 صفحه مداری که هر صفحه دارای 18 ماهواره است، بهعنوان طراحی نهایی درنظر گرفته شد. این منظومه ماهوارهای دارای مقدار 4.7 به عنوان حداکثر مقدار DOP، برای کاربری واقع در ایستگاه تهران خواهد بود، هرچند توزیع حداکثر مقدار پارامتر عملکردی مدنظر، در سرتاسر ناحیهی پوشش حاکی از دستیابی به هدف مطلوب در طراحی است
مقاله پژوهشی
سازه
علیرضا زارع زاده؛ محمدحسین علایی؛ محسن حیدری بنی؛ علی داور؛ جعفر اسکندری جم
چکیده
فرایند رشتهپیچی، یکی از مهمترین و پرکاربردترین فرآیندهای فرایندهای ساخت سازههای کامپوزیتی برای دستیابی به مقاومت و استحکام بالا است. در این فرآیند فرایندرشتهپیچی، پارامترهای مهمی همچون کشش الیاف، نحوه پیچیدن الیاف، اثر لایهچینی، زاویه پیچش، الگوی پیچش الیاف، نوع مواد مناسب پیچش و غیره وجود دارد که میتوانند نقش بسزایی ...
بیشتر
فرایند رشتهپیچی، یکی از مهمترین و پرکاربردترین فرآیندهای فرایندهای ساخت سازههای کامپوزیتی برای دستیابی به مقاومت و استحکام بالا است. در این فرآیند فرایندرشتهپیچی، پارامترهای مهمی همچون کشش الیاف، نحوه پیچیدن الیاف، اثر لایهچینی، زاویه پیچش، الگوی پیچش الیاف، نوع مواد مناسب پیچش و غیره وجود دارد که میتوانند نقش بسزایی در استحکام سازه، نقش بهسزایی داشته باشند. در این راستا، الگوی پیچش، کمتر از دیگر پارامترها، مورد بررسی محققین محققان قرار داشته گرفته است. بر این اساس، در این تحقیق، تأثیر الگوی پیچش الیاف بر آستانه تحمل فشار هیدرواستاتیک استوانه شیشه اپوکسی، مورد بررسی قرار گرفتهشده است. برای این منظور، ابتدا با چهار الگوی مختلف پیچش، لولههایی به روش رشتهپیچی با استفاده از الیاف شیشه و رززرین اپوکسی با چیدمان 54± ساخته و تحت آزمون هیدرواستاتیک با فشارهای داخلی 5 تا 50 بار قرار گرفته شد و میزان جابهجایی شعاعی در وسط قطعه به روش تجربی اندازهگیری شده است. در ادامه، میزان جابهجایی شعاعی لولهها، ناشی از فشار داخلی لولهها، با استفاده از تحلیل عددی نیز مدل شده و با نتایج تجربی مقایسه شده است. همچنین، برای صحهگذاری بر نتایج تجربی و عددی، از روابط تحلیلی نیز استفاده شده و نتایج آن با تحلیلهای تجربی و عددی مورد مقایسه قرار گرفته است. تمامی نتایج در یک بازه قابل قبول قرار گرفته و نشان داد که الگوی پیچش با بافت ریزتر، استحکام فشاری بالاتری دارد. همچنین، نتایج شبیهسازی، تطابق خوبی با نتایج تجربی نشان دادداشته است
مقاله پژوهشی
پیشرانش
نعمت اله فولادی؛ علیرضا محمدی
چکیده
هدف از این تحقیق، ارزیابی بستر آزمون یک موتور انتقال مداری در حالت اولیه فشار پایین (خلاء نسبی) فضای داخلی موتور است. در تستهای زمینی معمول موتور در محیط شبیهساز ارتفاع بالا، فضای داخلی موتور در حالت اولیه فشار اتمسفر محلی قرار دارد. در حالیکه، در زمان ماموریت مداری ممکن است شرایط اولیه خلاء در فضای داخلی موتور برقرار باشد. بنابراین، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارزیابی بستر آزمون یک موتور انتقال مداری در حالت اولیه فشار پایین (خلاء نسبی) فضای داخلی موتور است. در تستهای زمینی معمول موتور در محیط شبیهساز ارتفاع بالا، فضای داخلی موتور در حالت اولیه فشار اتمسفر محلی قرار دارد. در حالیکه، در زمان ماموریت مداری ممکن است شرایط اولیه خلاء در فضای داخلی موتور برقرار باشد. بنابراین، برای اطمینان از عملکرد مناسب بالستیک داخلی، لازم است که عملکرد موتور با پیش خلاءسازی فضای داخلی آن تست شود. برای این منظور، ابتدا با بررسی تئوری، مناسب بودن هندسه یک دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت برای این نوع تست مطرح شده، سپس، از شبیهسازی عددی جریان برای بررسی طرح استفاده شده است. شبیهسازی عددی غیردائم با اعمال پروفیلهای فشار- زمان موتور به عنوان شرط مرزی ورودی انجام شده است. بررسیها نشان میدهد که دو پدیده مافوق صوت شدن جریان در دیفیوزر در فشارهای موتور خیلی پایین و تخلیه جریان برگشتی به محفظه خلاء، مانع از تاثیرگذاری قابل توجه شرایط محیطی در جریان داخل نازل میشود، به طوریکه از لحظه اولیه شروع به کار موتور تا راهاندازی پایدار دیفیوزر، جریان در نیمه اولیه نازل در حالت مافوق صوت قرار دارد. بنابراین، بالستیک داخلی موتور مستقل از شرایط محیط بیرون ارزیابی میشود
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
الهام کوثری؛ هادی مکارم
چکیده
ردیاب ستاره یکی از مهمترین ابزارها در تعیین وضعیت ماهوارهها محسوب میشود. اما به دلیل خروجیهای ناپیوستهای که تولید میکند، نیازمند یک واحد مکمل است که ناپیوستگیهای آن را پوشش دهد. استفاده از واحد ژایرو در کنار ردیاب ستاره، یکی از مناسبترین انتخابها است. اما استفاده همزمان از این دو نوع حسگر چالشهایی به همراه دارد. ...
بیشتر
ردیاب ستاره یکی از مهمترین ابزارها در تعیین وضعیت ماهوارهها محسوب میشود. اما به دلیل خروجیهای ناپیوستهای که تولید میکند، نیازمند یک واحد مکمل است که ناپیوستگیهای آن را پوشش دهد. استفاده از واحد ژایرو در کنار ردیاب ستاره، یکی از مناسبترین انتخابها است. اما استفاده همزمان از این دو نوع حسگر چالشهایی به همراه دارد. به بیان دیگر، نه تنها بایاس حسگرها موجب کاهش دقت تعیین وضعیت میشود، بلکه خطای نصب نیز تاثیر مهمی در دقت دارد. در این مقاله، پس از بیان اهمیت مسئله همترازی بین ردیاب ستاره و واحد ژایرو و بیان کلیات مسئله مورد بررسی، روشی موثر برای محاسبه عدم همترازی بین ردیاب ستاره و واحد ژایرو که تنها مبتنی بر داده حسگرها است، ارائه میشود و ریاضیات مسئله به تفصیل مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت، به منظور راستی آزمایی، روش پیشنهادی بر روی یک مجموعه داده تست که در ارتفاعات پولادکف ثبت شده است، پیادهسازی و نتایج حاصل از آن در قسمت نتایج در قالب نمودار و جدول ارائه شده است
مقاله پژوهشی
علم مواد
ساجده آقاسی؛ سید حسن جعفری؛ مهدی گلریز
چکیده
یکی از راهکارهای بهبود رسانایی حرارتی چسبهای اپوکسی، استفاده از فیلرهای رسانای سرامیکی، فلزی یا کربنی است. از آنجا که هدف اصلی این پژوهش، بهبود رسانایی حرارتی رزین اپوکسی و حفظ خاصیت عایق الکتریسیته آن است، تاثیر فیلر سرامیکی آلومینا به تنهایی و به صورت ترکیبی با فیلر سرامیکی بورنیترید بر رسانایی حرارتی چسبهای اپوکسی مورد ...
بیشتر
یکی از راهکارهای بهبود رسانایی حرارتی چسبهای اپوکسی، استفاده از فیلرهای رسانای سرامیکی، فلزی یا کربنی است. از آنجا که هدف اصلی این پژوهش، بهبود رسانایی حرارتی رزین اپوکسی و حفظ خاصیت عایق الکتریسیته آن است، تاثیر فیلر سرامیکی آلومینا به تنهایی و به صورت ترکیبی با فیلر سرامیکی بورنیترید بر رسانایی حرارتی چسبهای اپوکسی مورد بررسی قرار گرفت. مشاهدات انجام-شده توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی، نشان از پخش مناسب ذرات و اتصال آنها به یکدیگر دارد. نتایج حاصل از آزمون نفوذ حرارتی نشان داد که با واردکردن فیلرهای رسانای سرامیکی به ماتریس اپوکسی چه به صورت تکی و چه به صورت ترکیبی، فارغ از نوع سیستم پخت مورد استفاده، نفوذ حرارتی به علت تشکیل شبکههای رسانای حرارتی افزایش مییابد. اگرچه سیستم هیبریدی، به علت پدیده پلزنی میان ذرات، سبب افزایش چشمگیر نفوذ حرارتی میشود؛ بنابراین، استفاده از سیستم هیبریدی آلومینا/ بورنیترید، به همراه عامل پخت پلی آمین بلند زنجیر، انتخابی مناسب برای ساخت چسبهای اپوکسی رسانای حرارت و عایق الکتریسیته، در صنایع فضایی است. نتایج نشان داد، ضریب رسانایی حرارتی چسب هیبریدی آلومینا/بورنیترید به مقدار 7/1 وات بر متر بر کلوین رسیده است که این مقدار برای سیستم اپوکسی بدون فیلر حدود 4/0 وات بر متر بر کلوین است. مهمترین دستاورد در این پژوهش، دستیابی به خواص رسانایی حرارتی مناسب با حفظ خواص مکانیکی، ثابت دی الکتریک و استحکام برشی سیستم چسب هیبریدی در محدوده مجاز چسبهای هادی حرارتی با کاربردهای فضایی است
مقاله مروری
کنترل
علی صافی؛ علی تقویان؛ اسماعیل خانمیرزا
چکیده
به دلیل وجود پدیدههای مختلف و پیچیده در سیستمهای دینامیکی هیبرید، امر کنترل این نوع از سیستمها با چالش مواجه شده است. سیستمهای فضایی نیز به دلیل ماموریتها و حالتهای عملیاتی مختلف، دارای دینامیک هیبرید هستند. بنابراین، به منظور کارکردن با این سیستمها ابتدا باید با نمونههای استانداردی که قبلا مورد مطالعه قرار گرفتهاند ...
بیشتر
به دلیل وجود پدیدههای مختلف و پیچیده در سیستمهای دینامیکی هیبرید، امر کنترل این نوع از سیستمها با چالش مواجه شده است. سیستمهای فضایی نیز به دلیل ماموریتها و حالتهای عملیاتی مختلف، دارای دینامیک هیبرید هستند. بنابراین، به منظور کارکردن با این سیستمها ابتدا باید با نمونههای استانداردی که قبلا مورد مطالعه قرار گرفتهاند آشنا شویم. در زمینه علم کنترل هیبرید، تاکنون مثالهای گوناگونی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. به منظور بهبود امر مقایسه عملکرد روشهای کنترلی یا بررسی جامعیت آنها، برخی از این مثالها به عنوان نمونه معیار استفاده میشوند. به همین منظور، در این مقاله سعی شده است که نمونه معیارهایی با خصوصیات متفاوت در زمینه کنترل هیبرید گردآوری و با یکدیگر مقایسه شود. لازم به ذکر است که نمونه معیارهای انتخابی، بر اساس تعداد دفعات تکرار و به رسمیت شناخته شدن برگزیده شدهاند. پس میتوان عملکرد کنترلکنندههای در حال توسعه را بر روی این مثالها بررسی نمود و با نتایج سایر کنترلکنندهها مقایسه کرد. در نتیجه، این امر سبب میشود که محققان بتوانند با انتخاب دقیقتر و آسانتر نمونه معیار مورد نظر خود، امر بررسی و طراحی کنترلکننده را پیش بگیرند
مقاله پژوهشی
طراحی ماموریت
یاسر صفار؛ سجاد غضنفری نیا؛ مسعود خوشسیما؛ شیوا امامی
چکیده
در این مقاله، یک سامانه ناوبری ماهوارهای بومی و مستقل منطقهای، موسوم به "IRANSS" برای پوشش نیازهای کاربر در منطقه خاورمیانه طراحی و تحلیل شده است. بخش فضایی سامانه مذکور شامل یک منظومه با نه ماهواره است که در چهار مدار طراحی و جانمایی شده به صورتی که، سه ماهواره بر روی یک مدار زمین آهنگ (GEO ) و دو ماهواره در هر یک از سه مدار IGSO در نظرگرفته ...
بیشتر
در این مقاله، یک سامانه ناوبری ماهوارهای بومی و مستقل منطقهای، موسوم به "IRANSS" برای پوشش نیازهای کاربر در منطقه خاورمیانه طراحی و تحلیل شده است. بخش فضایی سامانه مذکور شامل یک منظومه با نه ماهواره است که در چهار مدار طراحی و جانمایی شده به صورتی که، سه ماهواره بر روی یک مدار زمین آهنگ (GEO ) و دو ماهواره در هر یک از سه مدار IGSO در نظرگرفته شده است. دو ایستگاه اصلی کنترل و ردیابی و بیست ایستگاه مرجع در منطقه، بهمنظور تقویت با ایستگاههای اصلی و فرعی اختصاص داده شدهاند. از آنجاییکه سیستمهای تقویتی ماهوارهای، سیگنالهای ناوبری تصحیح شده را برای یک منظومه مشخص ناوبری که توسط بخش زمینی محاسبه میشود را ارسال مینماید، در این پژوهش، تمرکز بر بخش فضایی و به طور خاص شبیهسازی پارامترهای سیستمی و طراحی منظومه ناوبری است. در طراحی این سامانه و محاسبه پارامتر تعدیل دقت (DOP) برای ملاحظات خطاهای رنجینگ و تعیین هندسه منظومه، از شبیهسازیهای محیط STK استفاده شده است. تمام پارامترهای طراحی با چهار ماهواره شاخص و برای رسیدن به حداقلGDOP محاسبه شدهاند. به منظور ارزیابی عملکرد و تحلیل خطا در این سامانه، پارامترهای مربوط به دقت ناوبری با سایر منظومههای فعالGNSS ، مقایسه شدهاند. نتایج تحلیلها بیانگر این است که دقت هندسی سیستم طراحی شده 16 متر در 95 درصد از روز در تمامی نقاط منطقه مورد نظر و در صورت ترکیب با BeiDou و GPS، به ترتیب به 14 و 12.5 متر بهبود مییابد
مقاله پژوهشی
نرم افزار
فاطمه سالار کالجی؛ پروین شوندی؛ علیرضا عمرانیان؛ اویس کاظمی؛ فرزاد امامی؛ شاهرخ جلیلیان؛ علیرضا خانی؛ ابوالفضل دیانی؛ محمد سینجلی
چکیده
ماهواره پارس یک، یک ماهواره سنجشی با مأموریت سه ساله است. مأموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری از زمین توسط سه دوربین MS، SWIR و TIR است. نرمافزار ماهواره پارس یک به عنوان بستر اجرای سناریو ماهواره، بررسی سلامت اجزای مختلف ماهواره، مدیریت دادههای آنها و اجرای الگوریتمهای زیرسیستمی شامل کنترل حالتهای عادی و رخدادهای نامناسب، ...
بیشتر
ماهواره پارس یک، یک ماهواره سنجشی با مأموریت سه ساله است. مأموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری از زمین توسط سه دوربین MS، SWIR و TIR است. نرمافزار ماهواره پارس یک به عنوان بستر اجرای سناریو ماهواره، بررسی سلامت اجزای مختلف ماهواره، مدیریت دادههای آنها و اجرای الگوریتمهای زیرسیستمی شامل کنترل حالتهای عادی و رخدادهای نامناسب، طراحی و پیادهسازی شده است. نرمافزار رویبرد به دلیل پیچیدگی و ویژگیهای متفاوتش نسبت به دیگر زیرسیستمهای ماهواره، از اهمیت بالاتری برخوردار است. طراحی، توسعه و تست نرمافزار رویبرد ماهواره پارس یک، بستر مفیدی برای کسب تجارب ارزشمندی برای بخش نرمافزار رویبرد ماهواره بوده که دارای گستردگی زیادی است. از اینرو، در این مقاله تصمیم گرفته شد، تجربههای کسب شده در این زمینه، در قالب خلاصهای از دستاوردها و درس آموختهها ارائه شود. تجارب کسب شده حاصل از فاز توسعه و تست ماهواره است و استفاده از این تجربیات و دستاوردها در هموار کردن مسیر توسعه و تست پروژههای آینده پژوهشکده ماهواره بسیار مفید و مؤثر خواهد بود
مقاله پژوهشی
سازه
حسن ناصح؛ حدیثه کریمایی؛ محمد لسانی
چکیده
در این مقاله به بهینهسازی سازهای کپسول فضایی با تقریب یک پوسته استوانهای جدار نازک با طول مشخص و تحت نیروی محوری فشاری و فشار جانبی ثابت پرداخته شده است. متغیرهای طراحی شامل قطر بیرونی و ضخامت استوانه است. اهداف بهینهسازی، کمینهسازی جرم و بیشینهسازی فرکانس مود اول ارتعاشاتی استوانه است. قیود طراحی شامل ضریب بار کمانش ...
بیشتر
در این مقاله به بهینهسازی سازهای کپسول فضایی با تقریب یک پوسته استوانهای جدار نازک با طول مشخص و تحت نیروی محوری فشاری و فشار جانبی ثابت پرداخته شده است. متغیرهای طراحی شامل قطر بیرونی و ضخامت استوانه است. اهداف بهینهسازی، کمینهسازی جرم و بیشینهسازی فرکانس مود اول ارتعاشاتی استوانه است. قیود طراحی شامل ضریب بار کمانش (ضریب اطمینان کمانش) بالای 1.5 و تنش فونمیسز زیر 100 مگاپاسکال است. در این مقاله، ابتدا با توجه به حدود مجاز متغیرهای طراحی، یک طراحی آزمایش و سپس تحلیل حساسیت صورت پذیرفته تا میزان حساسیت توابع هدف و قیود نسبت به متغیرهای طراحی بررسی شود. بعد از حل عددی مقادیر خروجی به کمک نرمافزار انسیس و تهیه سطح پاسخ، نقطه بهینه طراحی به کمک الگوریتم بهینهسازی ژنتیک دو هدفه شناسایی شده است. در ادامه، با شبیهسازی عددی نقطه بهینه، صحت مقادیر به دست آمده از روش سطح پاسخ بررسی شده و دقت آنها تایید شده است. نتایج نشان میدهد که در نقطه طراحی انتخاب شده، تنش فونمیسز کمتر از مقدار مجاز خود یعنی 100 مگاپاسکال میشود. همچنین ضریب بار کمانشی بیش از دو برابر مقدار حداقلی مجاز خود به دست میآید. با این وجود، این نقطه کمترین فاصله از مبدا را داشته و نقطه زانویی به عنوان نقطه بهینه انتخاب شده است