مقاله پژوهشی
سازه
محمدرضا علیجانی نرگسی؛ حسن حدادپور؛ سعید شاخصی
چکیده
یکی از مسائل بحرانی در عملیات سرویسدهی به ماهوارههایی که در مدار قرار گرفتهاند، ایجاد یک مکانیزم پهلوگیری امن و قابل اعتماد است. در این مقاله رفتار دینامیکی یک پین انعطافپذیر در مکانیزم پهلوگیری مرکزی ماهوارهها بررسی شده و نیز با استفاده از توانمندیهای نرم افزار آدامز شبیهسازی انجام شده است. به این ترتیب که ابتدا یک ...
بیشتر
یکی از مسائل بحرانی در عملیات سرویسدهی به ماهوارههایی که در مدار قرار گرفتهاند، ایجاد یک مکانیزم پهلوگیری امن و قابل اعتماد است. در این مقاله رفتار دینامیکی یک پین انعطافپذیر در مکانیزم پهلوگیری مرکزی ماهوارهها بررسی شده و نیز با استفاده از توانمندیهای نرم افزار آدامز شبیهسازی انجام شده است. به این ترتیب که ابتدا یک مدل سهبعدی برای عملیات پهلوگیری دو ماهواره با فرض تیر یکسر درگیر انعطافپذیر به عنوان جاذب شوک، ایجاد شده و در مرحله بعد، مساله برخورد بررسی شده است. نتایج شبیهسازی از هماهنگی مناسبی با نتایج تئوری و تجربی مشابه برخوردار است. در نهایت، علاوه بر حل مساله به صورت سهبعدی و بررسی پدیده ضربه بین دو ماهواره و نیروی اعمال شده در حین آن، اثر پارامترهایی نظیر نوع اتصال بین تیر و جرم متمرکز و همینطور اتصال بین ناحیه مخروطی و بدنه ماهواره هدف، بررسی شدهاند. نتایج این بررسیها نشان میدهد که دوران گوی نسبت به پین مخصوصا در راستای رُل، نیروی ضربه بین دو ماهواره را کاهش میدهد. همچنین متحرک بودن گوی سرعت ماهواره هدف و نیز سرعت زاویهای آن را بعد از برخورد به میزان کمتری افزایش داده و بدین وسیله احتمال اتصال موفق ماهوارهها را افزایش میدهد. از طرفی، حرکت ناحیه مخروطی نسبت به ماهواره هدف نیز یکی از عواملی است که بیشینه نیروی برخورد دو ماهواره را کاهش داده و در نتیجه، شوک حاصل از برخورد روی سازه دو ماهواره را کاهش میدهد و شانس پهلوگیری موفق افزایش مییابد
مقاله پژوهشی
مخابرات
سحر عبدی؛ مرتضی چهل تنان
چکیده
در این مقاله، یک آنتن آرایه پچ مایکرواستریپ پهنباند برای کاربردهای رادار دهانه مصنوعی با حد تفکیک بالا ارائه شده است. باند فرکانسی عملیاتی آنتن، باند X بوده و از یک ساختار چهار لایه متشکل از پچهای تشعشعی، شکافها، حفرههای تزویج و شبکه تغذیه درختی تشکیل شده است که به نوبه خود توسط یک پراب کواکسیال تغذیه میشود. افزایش پهنای ...
بیشتر
در این مقاله، یک آنتن آرایه پچ مایکرواستریپ پهنباند برای کاربردهای رادار دهانه مصنوعی با حد تفکیک بالا ارائه شده است. باند فرکانسی عملیاتی آنتن، باند X بوده و از یک ساختار چهار لایه متشکل از پچهای تشعشعی، شکافها، حفرههای تزویج و شبکه تغذیه درختی تشکیل شده است که به نوبه خود توسط یک پراب کواکسیال تغذیه میشود. افزایش پهنای باند پچ تشعشعی با استفاده از شکافهای مربعی تعبیهشده در پشت آن انجام شده که در نقش یک حفره برای المان تشعشعی ظاهر میشود و با ایزوله کردن شکاف کوپلینگ تغذیه کننده پچ از سایر شکافهای تزویج و حذف اثر تزویج متقابل، سبب بهبود عملکرد آنتن آرایه از نظر گین و پهنای باند امپدانسی میشود. ساخت آنتن با بهرهگیری از ترکیب دو روش ماشینکاری و تکنولوژی مدار چاپی انجام شده است. نتایج حاصل از اندازهگیری، پهنای باند بهره نسبی بیش از %10 را نشان میدهد که در آن، مقدار بهره آنتن بیش از dBi 8/28 اندازهگیری شده است. همچنین، پهنای باند امپدانسی نسبی آنتن به ازای 2 > VSWR بیشتر از %16 به دست آمده است
مقاله پژوهشی
الکترونیک قدرت
اشکان نحوی بیانی؛ شقایق بکتاشیان؛ محسن بابایی؛ رحیم اقرء
چکیده
یکی از دلایل افزایش استقبال از باتریهای لیتیوم- یون، بهبود قابلیت نرخپذیری و چگالی توان آنها است. تمام اجزای یک باتری از جمله آند، کاتد، الکترولیت و غشاء میتوانند منجر به محدود شدن قابلیت نرخپذیری باتریهای لیتیوم- یون شوند. درحالیکه اکثر تلاشها بر روی معماری جدید الکترود و فرمولاسیون الکترولیت بهمنظور بهبود قابلیت ...
بیشتر
یکی از دلایل افزایش استقبال از باتریهای لیتیوم- یون، بهبود قابلیت نرخپذیری و چگالی توان آنها است. تمام اجزای یک باتری از جمله آند، کاتد، الکترولیت و غشاء میتوانند منجر به محدود شدن قابلیت نرخپذیری باتریهای لیتیوم- یون شوند. درحالیکه اکثر تلاشها بر روی معماری جدید الکترود و فرمولاسیون الکترولیت بهمنظور بهبود قابلیت نرخپذیری باتری متمرکز شدهاند، مطالعات روی غشاها به طور عمده به خواص مکانیکی و فیزیکی آنها محدود شده و توجه کمی به تأثیر آنها بر عملکرد نرخپذیری باتریهای لیتیوم- یون شده است. در این پژوهش، یک بررسی جامع از خواص فیزیکی، حرارتی و الکتروشیمیایی غشاء باتری دمونتاژشده با قابلیت نرخ دشارژ بالا و غشاء تجاری پلیاتیلنی با ضخامت 16 میکرون گزارش شده است. با توجه به پژوهش انجامشده، نشان داده شده است که غشاء HDLIB به میزان 26% از زاویه تماس کمتر و ترشوندگی بهتری نسبت به غشاء تجاری پلیاتیلنی برخوردار است. همچنین، غشاء HDLIB در دمای °C150 بهمیزان 6/55% کمتر از غشاء پلیاتیلنی دچار انقباض شده است که این موضوع میتواند از حضور ذرات سرامیک بوهمایت در ساختار آن نشأت گرفته باشد. علاوهبر این، این موضوع نشان میدهد که غشاء HDLIB میتواند نقش مهمی در بهبود قابلیت نرخپذیری و ایمنی باتریهای لیتیوم- یون ایفا کند
مقاله پژوهشی
کنترل حرارت
نعمت اله فولادی؛ محمد فراهانی؛ میلاد مهدیان دولت آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد سیستم خنککاری جداره آبی برای محافظت حرارتی دیفیوزر فلزی شبیهساز ارتفاع بالا با ابعاد بزرگ و شار حرارتی بالا در بازه وسیعی از تغییرات فشار کاری سیال خنککننده است. برای این منظور، با استفاده از کد محاسباتی توسعه داده شده، پارامترهای سیستم خنککاری جداره آبی بر اساس توزیع شار حرارتی معین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد سیستم خنککاری جداره آبی برای محافظت حرارتی دیفیوزر فلزی شبیهساز ارتفاع بالا با ابعاد بزرگ و شار حرارتی بالا در بازه وسیعی از تغییرات فشار کاری سیال خنککننده است. برای این منظور، با استفاده از کد محاسباتی توسعه داده شده، پارامترهای سیستم خنککاری جداره آبی بر اساس توزیع شار حرارتی معین در طول دیفیوزر، طوری انتخاب میشوند که علاوهبر برآوردهسازی شرایط دمایی بدنه فلزی، افت فشار کل نیز در بازه مطلوب قرار گیرد. در ادامه، قابلیت کد عددی توسعه یافته برای طراحی و بررسی عملکرد سیستم خنککاری در فشار کاری 3 تا 50 بار و شارهای حرارتی بالا تا 5/3 مگاوات بر مترمربع با محدودیت دبی جرمی مصرفی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیهای حاضر نشان میدهد که انتخاب مناسب فشار کاری در طراحی سیستم خنککاری به ویژه، در جذب شار حرارتی بالا اهمیت زیادی دارد و در انتخاب بهینه دبی جرمی مصرفی و ابعاد بهینه سیستم خنککاری موثر است، به طوریکه افزایش فشار کاری از 3 بار به 10 بار، علاوه بر کاهش قابل توجه ابعاد سیستم خنککاری، باعث کاهش 75 درصدی دبی جرمی مصرفی میشود
مقاله پژوهشی
کنترل حرارت
محمدرضا نصراصفهانی؛ محمد نصراصفهانی؛ حسین ناظمی؛ مجتبی فرقانی؛ هادی گورابی
چکیده
یکی از متداولترین روشها برای افزایش چسبپذیری سطوح آلومینیمی، استفاده از پوششهای آندایز است. اما چنانچه به دلیل شرایط خاص، محصولات تولیدی مجبور به حرارتدهی قبل از چسبزنی باشیم به دلیل هیدراته شدن پوشش آندایز، ترک خوردن و تغییر مورفولوژی، قابلیت چسبپذیری به شدت افت میکند. در این مقاله، با استفاده از ترفندهایی مانند عدم ...
بیشتر
یکی از متداولترین روشها برای افزایش چسبپذیری سطوح آلومینیمی، استفاده از پوششهای آندایز است. اما چنانچه به دلیل شرایط خاص، محصولات تولیدی مجبور به حرارتدهی قبل از چسبزنی باشیم به دلیل هیدراته شدن پوشش آندایز، ترک خوردن و تغییر مورفولوژی، قابلیت چسبپذیری به شدت افت میکند. در این مقاله، با استفاده از ترفندهایی مانند عدم سیل کردن آندایز، اعمال پرایمر قبل از حرارتدهی پوشش، اعمال سندبلاست قبل و بعد از پوشش آندایز و استفاده از پوشش جایگزین FPL رفتار چسبپذیری پوشش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد، در تمامی موارد عدم سیل کردن پوشش آندایز و همچنین پرایمرزنی پوشش قبل از حرارتدهی، در افزایش چسبپذیری موثر خواهد بود. اعمال سندبلاست بعد از پوششدهی، تاثیر قابل توجهی بر چسبپذیری نداشت. سندبلاست قبل از آندایز با تغییر مورفولوژی و نوع زبریها، چسبپذیری را تا حد قابل قبولی ارتقا میدهد. همچنین اعمال پوشش FPL میتواند یک گزینه مناسب برای جایگزینی آندایز باشد. این پوششها، حساسیت کمتری نسبت به حرارتدهی و انبارداری از خود نشان دادند
مقاله پژوهشی
توان الکتریکی
محمد زارعی جلیانی؛ محمد محسن لغوی؛ محسن بابایی؛ رحیم اقرء؛ مسعود معصومی
چکیده
در سالهای اخیر، با هدف بهبود دانسیته توان و دانسیته انرژی سیستمهای باتری وانادیومی، پژوهشهای گستردهای با تمرکز بر مواد کلیدی باتری جریانی وانادیومی انجام شده است. در یک سیستم باتری جریانی وانادیومی، غشای تبادل یون از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، چراکه بهمنظور جدا کردن الکترولیتهای قطب مثبت و منفی باتری وانادیومی و ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با هدف بهبود دانسیته توان و دانسیته انرژی سیستمهای باتری وانادیومی، پژوهشهای گستردهای با تمرکز بر مواد کلیدی باتری جریانی وانادیومی انجام شده است. در یک سیستم باتری جریانی وانادیومی، غشای تبادل یون از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، چراکه بهمنظور جدا کردن الکترولیتهای قطب مثبت و منفی باتری وانادیومی و اجازه دادن به انتقال یونها بهکار میرود. در حال حاضر، غشاهای نفیون به دلیل هدایت بالای پروتون و پایداری شیمیایی قابلتوجه، بهطور گسترده در باتریهای جریانی وانادیومی بهکار میروند. در پژوهش حاضر، غشای نفیون 117 تحت یک پیشعملیات اسیدی و حرارتی قرار گرفته است تا برای کاربرد در باتری جریانی وانادیومی بررسی شود. استکهای سهسلولی باتری جریانی وانادیومی با استفاده از غشای خام و غشای پیشعملیات شده مونتاژ شدند و عملکرد آنها طی سیکلهای شارژ/ دشارژهای متوالی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که با اِعمال پیشعملیات اسیدی و حرارتی روی غشای نفیون 117، دانسیته انرژی تا 30% افزایش یافته است. علاوهبر این، ولتاژ متوسط دشارژ که یکی از پارامترهای کلیدی در تعیین عملکرد باتری جریانی وانادیومی است، با انجام پیشعملیات روی غشاء دستخوش تغییر شده و از V 57/3 (برای غشای خام) به V 9/3 (برای غشای پیشعملیات شده) افزایش یافته است. این موضوع به کاهش وزن استک باتری جریانی وانادیومی و همچنین کاهش هزینههای تولید باتری کمک میکند. از طرفی، با انجام پیشعملیات اسیدی و حرارتی روی غشای نفیون بازده انرژی و بازده ولتاژ باتری به ترتیب از 9/66% و 8/76% به 73% و 87% افزایش یافتهاند
مقاله پژوهشی
دینامیک پرواز
علی جعفریان؛ سعید سرخیل؛ وهاب حقیقت نمینی
چکیده
در مقاله حاضر، شبیهسازی دینامیک سیالات محاسباتی سامانه هواایست تاکتیکی ارائه شده و ضرایب استاتیکی طولی سامانه استخراج شده است. در این شبیهسازی، از نرم افزار فلوئنت و مدل توربولانسی اسپالارت- آلماراس استفاده شده است. ابتدا به منظور صحهسنجی مدل توربولانسی و روش عددی بهکار رفته، شبیهسازی بدنه یک کشتی هوایی انجام شده و ضریب ...
بیشتر
در مقاله حاضر، شبیهسازی دینامیک سیالات محاسباتی سامانه هواایست تاکتیکی ارائه شده و ضرایب استاتیکی طولی سامانه استخراج شده است. در این شبیهسازی، از نرم افزار فلوئنت و مدل توربولانسی اسپالارت- آلماراس استفاده شده است. ابتدا به منظور صحهسنجی مدل توربولانسی و روش عددی بهکار رفته، شبیهسازی بدنه یک کشتی هوایی انجام شده و ضریب درگ در زاویه حملهی صفر درجه با نتایج دو مقاله معتبر مقایسه شده است که نشاندهنده تطابق بسیار مناسب نتایج بهدست آمده با مراجع است. سپس، شبیهسازی هواایست طراحی شده در زاویه حملههای 10- تا 30 درجه انجام شده و کانتورهای فشار، Y+ و خطوط جریان سیال در زوایای حمله مختلف ارائه شده است. همچنین، ضرایب آیرودینامیک استاتیکی طولی سامانه برای دو سرعت 5 و 20 متر بر ثانیه استخراج شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که ضرایب آیردوینامیک در دو سرعت مختلف بسیار به هم نزدیک است و ضریب ممان پیچشی حول دماغه بالن کاملاً دارای شیب منفی است که نشان دهنده پایداری سامانه است. در نهایت، ممان پیچشی سامانه طراحی شده با ممان دو هواایست امریکایی و کرهای مقایسه شده است. شیب نمودار ممان پیچشی نسبت به زاویه حمله در بالن طراحی شده نسبت به سامانههای مذکور بیشتر است که نشان دهنده پایداری بیشتر سامانه طراحی شده است
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
مهیار مدنی اصفهانی؛ عارف آقاملائی؛ طالب عبداللهی؛ سعید شمقدری
چکیده
در این مقاله، یک کنترلکننده پیشبین مقاوم مبتنی بر تیوب برای سیستم کنترل وضعیت ماهواره (SACS)، در حضور اغتشاش خارجی نامعین و محدود طراحی شده است. بر اساس این طراحی، تضمین میشود که انحراف ناشی از اغتشاش محدود، بر روی تمامی زوایای اویلر و مشتقات آنها به اندازه حد تعیین شدهای است. این حد تعیین شده بر اساس مفهوم کوچکترین مجموعه تغییرناپذیر ...
بیشتر
در این مقاله، یک کنترلکننده پیشبین مقاوم مبتنی بر تیوب برای سیستم کنترل وضعیت ماهواره (SACS)، در حضور اغتشاش خارجی نامعین و محدود طراحی شده است. بر اساس این طراحی، تضمین میشود که انحراف ناشی از اغتشاش محدود، بر روی تمامی زوایای اویلر و مشتقات آنها به اندازه حد تعیین شدهای است. این حد تعیین شده بر اساس مفهوم کوچکترین مجموعه تغییرناپذیر مثبت مقاوم (mRPI) است. عملگرها و متغیرهای ثابت اویلر بر اساس سیستم کنترل وضعیت ماهواره (SACS) در نظر گرفته میشود. از طرفی تضمین پایداری دینامیک سیستم بهصورت مقاوم قابل بیان است. ماهواره سیستمی با پیچیدگی بالاست. با توجه به اینکه دینامیک ماهواره دارای تعداد زیادی حالت سیستم است، امکان اعمال کنترل وضعیت ماهواره توسط کنترلکننده پیشبین مقاوم مبتنی بر تیوب بهصورت آنلاین میسر نیست. تعداد حالتهای سیستم کنترل وضعیت ماهواره در این مقاله 6 عدد است. به دلیل این تعداد حالتهای زیاد، سیستم ماهواره هنگام محاسبه کوچکترین مجموعه نامتغیر مثبت مقاوم، با چالش افزایش حجم محاسبات در هنگام محاسبه این مجموعه یا همان تیوب مواجه است. حجم محاسبات به دلیل جمعهای متعدد مینکوفسکی در محاسبه تیوب، بهصورت نمایی افزایش مییابد. در راستای برطرف شدن این چالش، راهکار پیشنهادی تخمین تیوب برای کاهش حجم محاسبات ماهواره ارائه میشود. با این تخمین، روند افزایش حجم محاسبات طراحی کنترل پیشبین مقاوم مبتنی بر تیوب برای ماهواره متوقف میشود. برای سیستم مورد نظر، در حضور اغتشاش نامعین و محدود شبیهسازی انجام شده است. نتایج نشاندهنده کنترل وضعیت ماهواره با کاهش حجم محاسبات در هنگام طراحی کنترلکننده پیشبین مقاوم مبتنی بر تیوب است
مقاله پژوهشی
پیشرانش
نورالدین قدیری معصوم؛ علیرضا رجبی؛ محمدعلی امیری فر؛ زهرا امیرسرداری؛ اکرم دورانی؛ مجید کامرانی فر
چکیده
در این مقاله به بررسی تاثیر بارگذاریهای مختلف نانوذرات ایریدیوم بر متغیرهای عملکردی کاتالیست تجزیه و تراستر تکپیشرانه هیدرازینی پرداخته شده است. نانوذرات کاتالیستی با درصدهای وزنی متفاوت 10، 20 و 30 ایریدیم بر روی پایه گرانول آلومینا با قطر 2-1 میلیمتر با مراحل متفاوتی از فرایند تلقیح سنتز شده و در تجزیه هیدرازین در یک تراستر ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی تاثیر بارگذاریهای مختلف نانوذرات ایریدیوم بر متغیرهای عملکردی کاتالیست تجزیه و تراستر تکپیشرانه هیدرازینی پرداخته شده است. نانوذرات کاتالیستی با درصدهای وزنی متفاوت 10، 20 و 30 ایریدیم بر روی پایه گرانول آلومینا با قطر 2-1 میلیمتر با مراحل متفاوتی از فرایند تلقیح سنتز شده و در تجزیه هیدرازین در یک تراستر ۱ نیوتنی مورد بررسی قرار گرفتند. آزمونها با استفاده از سناریویی از تعداد مختلفی از روشن شدنهای پالسی و پایا با زمانهای متفاوت انجام شد. نتایج آزمونها نشان داد که کمترین میزان اتلاف جرمی کاتالیست برای درصد وزنی ۳۰ درصد رخ میدهد. با وجود این موضوع، سایر پارامترهای مطالعه شده مانند زبری فشار، ضربه ویژه، تراست، و خردشدگی کاتالیستها اختلاف معناداری با یکدیگر نداشتند. نتایج نشان دادند که میزان سرعت مشخصه تراستر مقادیر مناسبی دارد. همچنین، نتایج به دست آمده برای سایر متغیرها در هر سه مقدار بارگذاری نیز در محدوده مورد انتظار و مطلوب بودهاند
مقاله پژوهشی
علم مواد
شهاب خامنه اصل؛ رضا گلزاریان؛ بهنام صلاحی مهر؛ علی فردی ایلخچی
چکیده
استفاده از چاقوی حرارتی به عنوان یکی از مکانیزمهای نگهدارنده و رهایش غیرانفجاری در حوزه مکانیزمهای فضایی همواره مورد توجه بوده است. در این مکانیزمها، استفاده از مواد با نقطه ذوب بالا و وزن پایین و درعینحال امکان تولید در مقیاسهای کوچک یک چالش اساسی محسوب میشود. از اینرو، استفاده از کاتالیستهای پلاتین/ آلومینا میتوانند ...
بیشتر
استفاده از چاقوی حرارتی به عنوان یکی از مکانیزمهای نگهدارنده و رهایش غیرانفجاری در حوزه مکانیزمهای فضایی همواره مورد توجه بوده است. در این مکانیزمها، استفاده از مواد با نقطه ذوب بالا و وزن پایین و درعینحال امکان تولید در مقیاسهای کوچک یک چالش اساسی محسوب میشود. از اینرو، استفاده از کاتالیستهای پلاتین/ آلومینا میتوانند راهگشای مناسبی برای مشکلات پیشرو در این زمینه باشند. هدف از این مقاله، تهیه زیرپایه آلومینایی با سطح ویژه بالا با استفاده از فرایند آندایزینگ آلومینیوم و پوششدهی آن با ذرات پلاتین است. بدینترتیب، پژوهش حاضر شامل دو مرحله است؛ در مرحله اوّل، آندایزینگ آلومینیوم در محلول اسید اگزالیک انجام شده و بهینهسازی پارامترهای آن به منظور رسیدن به نانولولههای آلومینایی با قطر و ضخامت دیواره متنوع صورت پذیرفته و نیز بهینهسازی ولتاژ اعمالی، غلظت الکترولیت و شرایط آندایزینگ انجام شده است. بررسی در این مرحله با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی انجام شده و دادههای مربوط به سطح ویژه استخراج شده است. در مرحله بعدی، نانوذرات پلاتین در مقادیر مختلف با استفاده از نمک فلزی و حلال مناسب با استفاده از روش الکتروشیمی رسوبگذاری شده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که نانوسیمهای بهدست آمده دارای قطر حدود 200 نانومتر و طول چند میکرومتر هستند. تمام نمونهها پولیش مکانیکی شده و نشان داده شد که غشاهای اکسید آندی آلومینیوم بهطور کامل با ترکیب فلزات پرشده است. همچنین، آنالیزهای انجام شده نشان داد که نانوسیمهای بهدست آمده در داخل غشاء ماندگار هستند
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
سویل محمدزاده صدیق؛ حسین بهشتی
چکیده
در این مقاله، یک روش کنترل تحملپذیر غیرفعال برای ردیابی وضعیت ماهواره با در نظر گرفتن اغتشاشات خارجی، نامعینی ماتریس اینرسی و عیب عملگرهای چرخ عکسالعملی پیشنهاد شده است. برای رسیدن به این هدف، روش مد لغزشی نهایی سریع اصلاح شده بهدلیل مقاومت آن در برابر نامعینیهای مدل نشده و طراحی روش کنترل برای مدل غیرخطی سیستم مورد استفاده ...
بیشتر
در این مقاله، یک روش کنترل تحملپذیر غیرفعال برای ردیابی وضعیت ماهواره با در نظر گرفتن اغتشاشات خارجی، نامعینی ماتریس اینرسی و عیب عملگرهای چرخ عکسالعملی پیشنهاد شده است. برای رسیدن به این هدف، روش مد لغزشی نهایی سریع اصلاح شده بهدلیل مقاومت آن در برابر نامعینیهای مدل نشده و طراحی روش کنترل برای مدل غیرخطی سیستم مورد استفاده قرار گرفته است. متغیر سطح لغزش طوری انتخاب شده است تا از تکینگی دوری کرده، در زمان محدودی به صفر همگرا شود و همچنین پدیده چترینگ کاهش یابد. پایداری و همگرایی زمان محدود متغیرهای وضعیت نیز توسط روش لیاپانوف توسعهیافته به اثبات رسیده است. بهمنظور افزایش دقت کنترلر طراحی شده نیز مدل دینامیکی عملگرهای مذکور مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت، بهمنظور بررسی عملکرد روش پیشنهادی، شبیهسازی بر روی یک ماهواره با چهار چرخ عکسالعملی و تحت شرایط ذکر شده انجام پذیرفته است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که روش پیشنهادی می-تواند با وجود رخداد عیب، پایداری سیستم را حفظ کرده و تحت شرایط مختلفی متغیرهای وضعیت را در زمان محدودی به مقدار مطلوب خود همگرا کرده و همچنین سیگنال کنترلی بدون چترینگ تولید کند
مقاله پژوهشی
سنجش از دور
طیبه مناقبی؛ اکرم جعفرآقایی
چکیده
زیست توده جنگل، یکی از پارامترهای مهم در بررسی تغییرات اکوسیستم و مدلسازی عمومی چرخه کربن است. از سوی دیگر، ارتفاع جنگل پارامتری مهم در معادلات آلومتریک به منظور برآورد زیست توده است. در این مقاله، اثر دو پارامتر فیزیکی ارتفاع و تراکم درختان در دقت برآورد ارتفاع با استفاده از چهار روش مرسوم برآورد ارتفاع جنگل با استفاده از تکنیک ...
بیشتر
زیست توده جنگل، یکی از پارامترهای مهم در بررسی تغییرات اکوسیستم و مدلسازی عمومی چرخه کربن است. از سوی دیگر، ارتفاع جنگل پارامتری مهم در معادلات آلومتریک به منظور برآورد زیست توده است. در این مقاله، اثر دو پارامتر فیزیکی ارتفاع و تراکم درختان در دقت برآورد ارتفاع با استفاده از چهار روش مرسوم برآورد ارتفاع جنگل با استفاده از تکنیک تداخلسنجی پلاریمتریک راداری که عبارتند از الگوریتم وارونگی تفاضل مدل رقومی ارتفاعی، الگوریتم وارونگی ارتفاع بر اساس دامنه همدوسی حجمی، الگوریتم ترکیبی و بالاخره الگوریتم سه مرحلهای، مورد بررسی قرار میگیرد. داده مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد روشهای چهارگانه یاد شده در برآورد ارتفاع جنگل، دادههای شبیهسازی باند L برای پانزده مجموعه زوج تصویر پلاریمتریک راداری با تراکمها و ارتفاعات مختلف است. نتایج تجربی حاصل از برآورد ارتفاع در دادههای شبیهسازی با تراکم 100 تا 900 اصله درخت در هکتار و ارتفاع 10 تا 18 متر نشان میدهد که نتایج حاصل از روش ترکیبی نسبت به تغییرات ارتفاع و چگالی حساسیت بالایی نشان میدهد. جذر میانگین مجموع مربعات خطاها برای دادههای با ارتفاع متغیر به ترتیب برای روشهای وارونگی تفاضل مدل رقومی ارتفاعی، الگوریتم وارونگی ارتفاع بر اساس دامنه همدوسی حجمی،الگوریتم ترکیبی و الگوریتم سه مرحلهای مقادیر 8/5، 6/5، 2/3 و 4 متر و برای دادههای با تراکم مختلف به ترتیب مقادیر 6/11، 7/6، 8/5 و 3/5 متر به دست آمد
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
مرضیه افخمی؛ سیمین علیبانی؛ حسین فروزان؛ محمدعلی اصنافی
چکیده
یکی از زیرسیستمهای کلیدی در ماهوارهها، سیستم تعیین وضعیت است و حسگر خورشید یکی از رایجترین حسگرهای در این حوزه به شمار میآید. امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون ماهوارهها، نیاز به افزایش دقت در زیرسیستمهای ماهواره بسیار ضروری است. از اینرو، در این مقاله، طراحی اپتیکی یک شکاف بهینه در حسگر خورشید با هدف افزایش دقت حسگر ...
بیشتر
یکی از زیرسیستمهای کلیدی در ماهوارهها، سیستم تعیین وضعیت است و حسگر خورشید یکی از رایجترین حسگرهای در این حوزه به شمار میآید. امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون ماهوارهها، نیاز به افزایش دقت در زیرسیستمهای ماهواره بسیار ضروری است. از اینرو، در این مقاله، طراحی اپتیکی یک شکاف بهینه در حسگر خورشید با هدف افزایش دقت حسگر مورد بررسی قرار میگیرد. در این حسگر، از دو عدد آشکارساز خطی متعامد استفاده شده است که بالای هر یک از آشکارسازها شکاف بهینهای عمود بر آشکارسازها در فاصله بهینهای با توجه به میدان دید مورد نیاز، قرار گرفته است. با توجه به نور عبوری از شکافهای بهینه و اثر آن بر آشکارسازها و شکاف، قلهای در خروجی آشکارسازها قابل مشاهده است که با توجه به مکان قله و شکل آن میتوان زاویه نور ورودی را با دقت بالایی محاسبه کرد. حسگر خورشید ساخته شده در پژوهشکده مکانیک شیراز دارای خطای مطلق (2 سیگما) 0.14 در زاویه دید50 ± درجه است