مقاله پژوهشی
سازه
یاسر وحیدشاد؛ فائقه سلطان محمد
چکیده
عوامل بسیاری بر کیفیت فرایند لحیمکاری سخت تاثیر میگذارند که میتوان به دما، زمان، فاصله، کیفیت سطحی و عناصرآلیاژی اشاره نمود. عوامل ذکر شده با تاثیر بر تشکیل فازهای بین فلزی شکننده نقش مهمی در استحکام اتصال ایجاد شده دارند، چنانچه افزایش دمای لحیمکاری سخت منجر به حذف فازهای بین فلزی شده و استحکام منطقه اتصال دو فلز را افزایش ...
بیشتر
عوامل بسیاری بر کیفیت فرایند لحیمکاری سخت تاثیر میگذارند که میتوان به دما، زمان، فاصله، کیفیت سطحی و عناصرآلیاژی اشاره نمود. عوامل ذکر شده با تاثیر بر تشکیل فازهای بین فلزی شکننده نقش مهمی در استحکام اتصال ایجاد شده دارند، چنانچه افزایش دمای لحیمکاری سخت منجر به حذف فازهای بین فلزی شده و استحکام منطقه اتصال دو فلز را افزایش میدهد. در این تحقیق، اتصال قطعات فولاد زنگنزن آستنیتی 316 به یکدیگر با لایه پُرکننده پایه نیکل به روش لحیمکاری سخت مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش از فلز پُرکنندهBNi2 در دماهای ºC 1050، ºC 1100، ºC 1150 و ºC 1200 و به مدت 60 دقیقه برای لحیمکاری نمونه-های کشش گرد استاندارد استفاده شده و سپس خواص مکانیکی و ریزساختار منطقه اتصال با آزمایش کشش دمای محیط و متالوگرافی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش دما، استحکام کشش منطقه اتصال بهبود پیدا میکند. این افزایش استحکام به دلیل نفوذ عنصر بور به داخل فلز پایه و کاهش فازهای تُرد و مضر بین فلزی بورید در منطقه اتصال میباشد.
مقاله پژوهشی
سنجش از دور
طیبه مناقبی؛ محمدرضا مباشری
چکیده
محتوای آب برگ گیاه شاخص مناسبی برای بررسی فیزیولوژیکی گیاه بر مبنای وضعیت آب آن است. این پژوهش مدلی را جهت برآورد محتوای آب گیاه بر اساس دادههای ابرطیفی در محدوده 400 تا 2500 نانومتر ارائه میدهد. در این مطالعه، طیف بازتابندگی 53 گونه گیاهی مختلف از دادههای آزمایشگاهی خواص اپتیکی برگ مورد استفاده قرار گرفتهاند و در مجموع 263 منحنی ...
بیشتر
محتوای آب برگ گیاه شاخص مناسبی برای بررسی فیزیولوژیکی گیاه بر مبنای وضعیت آب آن است. این پژوهش مدلی را جهت برآورد محتوای آب گیاه بر اساس دادههای ابرطیفی در محدوده 400 تا 2500 نانومتر ارائه میدهد. در این مطالعه، طیف بازتابندگی 53 گونه گیاهی مختلف از دادههای آزمایشگاهی خواص اپتیکی برگ مورد استفاده قرار گرفتهاند و در مجموع 263 منحنی طیفی در یک روند مدلسازی نظارت شده به کار گرفته شدند. برای این منظور، در این تحقیق سه مدل خطی بر مبنای دو شاخص مجزا و ترکیب آنها پیشنهاد شد. شاخص اول نسبت بازتابندگی طیفی در دو طول موج مختلف و شاخص دوم نسبت مشتق منحنی طیفی در دو طول موج است. نتایج تجربی موید وابستگی باندهای جذبی آب و محتوای آب برگ است. در نهایت مقدار ضریب تعیین87 درصد برای مدل ترکیبی به دست آمد که نشاندهنده برازش مناسب مدل بر دادهها است. همچنین جذر میانگین مربعات خطای نسبی 06/0 بیانگر دقت قابل قبول مدل پیشنهادی در برآورد محتوای آب برگ است.
مقاله منتخب
تعیین و کنترل وضعیت
روزبه مرادی
چکیده
مساله کنترل تحملپذیر عیب یکی از مسائل مهم در حوزه کنترل اتوماتیک میباشد. دلیل اهمیت این موضوع نیز احتمال بروز عیب یا خرابی در هر یک از اجزای سیستم کنترلی (سنسور-عملگر-سیستم) است. این موضوع بخصوص در رابطه با سیستمهای فضایی، به دلیل عدم دسترسی آسان به این سیستمها دارای اهمیت بسیار زیادی است. از طرفی بدلیل ضرورت کاهش وزن این سیستمها ...
بیشتر
مساله کنترل تحملپذیر عیب یکی از مسائل مهم در حوزه کنترل اتوماتیک میباشد. دلیل اهمیت این موضوع نیز احتمال بروز عیب یا خرابی در هر یک از اجزای سیستم کنترلی (سنسور-عملگر-سیستم) است. این موضوع بخصوص در رابطه با سیستمهای فضایی، به دلیل عدم دسترسی آسان به این سیستمها دارای اهمیت بسیار زیادی است. از طرفی بدلیل ضرورت کاهش وزن این سیستمها تا حد ممکن، استفاده از افزونگی سختافزاری دارای محدودیتهایی بوده و استفاده از افزونگیهای تحلیلی بیشتر مورد توجه است. در این مقاله از اصلاح فرامین کنترلی حلقه باز برای اصلاح ورودیهای مرجع استفاده شده است. با استفاده از شبیهسازی نشان داده شده، در صورت عدم اصلاح ورودیهای مرجع، کنترلکننده قادر نخواهد بود در شرایط بروز عیب عملگر، فضاپیما را به شرایط مطلوب برساند. سپس با استفاده از روش پیشنهاد شده، وضعیت سیستم حول هر سه محور بدنی به شرایط مطلوب رسانده شده است. مزیت روش ارائه شده در مقاله حاضر این است که در این روش، نیازی به محاسبه مشتقات زمانی اول و دوم ورودیهای مرجع نیست و می-توان این ورودیها را از طریق انتگرالگیری بدست آورد. این مساله به نوبه خود باعث خواهد شد تا از مشکلات محاسباتی مربوط به مشتقگیری در شبیهسازی جلوگیری شود.
مقاله منتخب
اقلیم فضا
امید شکوفا؛ مسعود خوش سیما؛ سجاد غضنفری نیا؛ فرهاد باقراسکوئی
چکیده
در این مقاله به ضرورت انجام مطالعات، پایش و ارائه سرویسهای مرتبط با رخدادهای اقلیم فضا و ایجاد یک مرکز ملی برای نیل به این اهداف پرداخته میشود. پس از بیان مقدمهای در مورد وابستگی روزافزون تمدن بشر به فناوریهای پیشرفته از جمله فناوری فضایی، و با مروری بر هزینههای کلانی که برای ایجاد زیرساختهای حیاتی بر روی زمین و در فضا صرف ...
بیشتر
در این مقاله به ضرورت انجام مطالعات، پایش و ارائه سرویسهای مرتبط با رخدادهای اقلیم فضا و ایجاد یک مرکز ملی برای نیل به این اهداف پرداخته میشود. پس از بیان مقدمهای در مورد وابستگی روزافزون تمدن بشر به فناوریهای پیشرفته از جمله فناوری فضایی، و با مروری بر هزینههای کلانی که برای ایجاد زیرساختهای حیاتی بر روی زمین و در فضا صرف شده؛ این مقاله به بیان میزان آسیبپذیری این زیرساختها در برابر رخدادهای اقلیم فضا میپردازد؛ و ضرورت پایش و پیشبینی این پدیدهها را بررسی میکند. در ادامه برخی از سامانههای پایش و پیشبینی ایجاد شده توسط کشورها و سازمانهای فضایی مختلف معرفی میشوند. سپس ضرورت ایجاد چنین مرکز یا نهادی در کشور مطرح میشود. آنگاه ساختار و سازوکار اولیهای برای فعالیتها و تعاملات این مرکز با سایر نهادهای ملی و بینالمللی ارائه میشود. همچنین سطوح مختلف اقدامات و اهم فعالیتهای قابل انجام در این مرکز مورد اشاره قرار میگیرند.
مقاله پژوهشی
دینامیک مدار
حسین مقصودی دهاقانی؛ امیررضا کوثری؛ مهدی فکور؛ مسعود خوشسیما
چکیده
با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد مدار زمین آهنگ و اهمیت استقرار یک ماهواره در این کریدور پروازی، بررسی تاثیر اغتشاشات محیطی بر المانهای مداری و اصلاح المان های مداری اغتشاش یافته در راستای افزایش طول عمر و عملکرد یک ماهواره در مدار مذکور امری ضروری است. یک ماهواره در مدار زمین آهنگ همواره در معرض نیروهای اغتشاشی محیطی متعددی نظیر ...
بیشتر
با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد مدار زمین آهنگ و اهمیت استقرار یک ماهواره در این کریدور پروازی، بررسی تاثیر اغتشاشات محیطی بر المانهای مداری و اصلاح المان های مداری اغتشاش یافته در راستای افزایش طول عمر و عملکرد یک ماهواره در مدار مذکور امری ضروری است. یک ماهواره در مدار زمین آهنگ همواره در معرض نیروهای اغتشاشی محیطی متعددی نظیر نیروی گرادیان گرانشی زمین، جاذبه ماه و خورشید، فشار تشعشعات خورشیدی و غیره قرار دارد. به همین دلیل دائما از مسیر اصلی خود منحرف شده و نیاز به بررسی تاثیر اغتشاشات محیطی بر المانهای مداری داشته تا بتوان به درستی اصلاح پارامترهای مداری اغتشاش یافته را انجام داد. برای دست یابی به اهداف فوق در این مقاله سعی شده تا با شبیه سازی رفتار دینامیک انتقالی ماهواره در حضور اغتشاشات محیطی، تاثیر هر یک از شتابهای اغتشاشی بر ویژگیهای مداری بررسی شود. سپس با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک و منطق فازی سعی شده تا منطق اصلاح المان های مداری به نحوی اصلاح گردد که ماهواره در طی طول عمر ماموریتی خود در پنجره مداری محدود خود باقی بماند. راهکار پیشنهادی موجب بهبود اثربخشی عملیاتی حل مسئله جهت حفظ موقعیت ماهواره با معیار کمینهسازی مصرف سوخت شده است. نتایج مطالعات موردی طی شبیه سازی های انجام پذیرفته موید توانمندی رویکرد پیشنهادی در برآورده سازی قیود و الزامات عملکردی مانور حفظ موقعیت موردنظر میباشد.
مقاله پژوهشی
پیشرانش
علی رستگار؛ حجت قاسمی
چکیده
هدف از مقاله حاضر ارائه یافتههای تجربی مربوط به شرایط لازم برای ادغام دو دامن سیال خروجی از انژکتور داخلی و خارجی در یک انژکتور هممحور دوگانه فشاری-چرخشی است. در این پژوهش یک انژکتور دوگانه فشاری-چرخشی اختلاط در خارج طراحی و ساخته شده است. مشخصههای عملکردی شامل ضریب تخلیه و طول شکست بر حسب اختلاف فشارهای تزریق مختلف برای انژکتورهای ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر ارائه یافتههای تجربی مربوط به شرایط لازم برای ادغام دو دامن سیال خروجی از انژکتور داخلی و خارجی در یک انژکتور هممحور دوگانه فشاری-چرخشی است. در این پژوهش یک انژکتور دوگانه فشاری-چرخشی اختلاط در خارج طراحی و ساخته شده است. مشخصههای عملکردی شامل ضریب تخلیه و طول شکست بر حسب اختلاف فشارهای تزریق مختلف برای انژکتورهای داخلی و خارجی بیان شده است. با استفاده از روش عکسبرداری سریع و روش نوردهی پسزمینه به بررسی تعامل بین دو دامن سیال خروجی از انژکتور پرداخته شده است و نقشه عملکرد ادغام دو دامن سیال خروجی از انژکتور استخراج شده است. از نقشه عملکرد نتیجه گرفته میشود هنگامی که اختلاف فشار تزریق انژکتور خارجی از 0/3 تا 0/95 بار زیاد میشود، اختلاف فشار انژکتور داخلی برای وقوع ادغام نیز افزایش مییابد. علت این افزایش، در این محدوده از اختلاف فشار تزریق انژکتور خارجی این است که تأثیر فشار تزریق انژکتور داخلی برای ادغام، بیشتر از تأثیر فشار تزریق انژکتور خارجی است و دامن انژکتور خارجی به سمت دامن انژکتور داخلی کشیده میشود. برای اختلاف فشارهای تزریق بیش از 0/95 بار در انژکتور خارجی، به دلیل این که تأثیر فشار تزریق انژکتور خارجی برای ادغام بیشتر از تأثیر فشار تزریق انژکتور داخلی است، اختلاف فشار تزریق انژکتور داخلی برای وقوع ادغام کاهش مییابد و دامن انژکتور داخلی به سمت دامن انژکتور خارجی کشیده میشود.
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
زینب طالبی؛ امیر لبیبیان؛ حسین سلیمی
چکیده
مغناطیسسنج یکی ازسنسورهای اصلی در زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت (ADCS) ماهوارههای مدار پایین زمین (LEO) است و با توجه به قابلیت استفاده در تمام زمانهای یک تناوب مداری در اکثر مودهای عملکردی مانند چرخش زدایی، نشانه روی زمین و انتقال مداری مورد استفاده قرار میگیرد. لذا دقت دادههای مغناطیسسنج و کالیبراسیون آن دارای اهمیتی اساسی ...
بیشتر
مغناطیسسنج یکی ازسنسورهای اصلی در زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت (ADCS) ماهوارههای مدار پایین زمین (LEO) است و با توجه به قابلیت استفاده در تمام زمانهای یک تناوب مداری در اکثر مودهای عملکردی مانند چرخش زدایی، نشانه روی زمین و انتقال مداری مورد استفاده قرار میگیرد. لذا دقت دادههای مغناطیسسنج و کالیبراسیون آن دارای اهمیتی اساسی در موفقیت ماموریت است. در این مقاله با توجه به اهمیت استفاده از رویکردهای بلادرنگ (Real-time) در کاربردهای عملی، کالیبراسیون مغناطیسسنج با استفاده از فیلتر کالمن توسعه یافته (EKF) مد نظر قرار گرفته است. در ادامه، جهت بررسی نقش کالیبراسیون مغناطیسسنج در نتایج تخمین وضعیت، دادههای کالیبره شده در ساختار یک فیلتر کالمن توسعه یافته مبتنی بر کواترنیون ضربی (MQEKF) مورد استفاده قرار میگیرند. در انتها از یک بستر سخت افزار در حلقه (HIL) که مجهز به یک سیم پیچ هلمهولتز و یک میز سه درجه آزادی است بهره گرفته میشود تا عملکرد مجموعه الگوریتمهای توسعه داده شده بصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گیرد. در فرایند کالیبراسیون مقادیر پارامترهای مغناطیسسنج تخمین زده شده و در فیلتر تخمین وضعیت بکار گرفته میشوند. نتایج نشان میدهند که خطای وضعیت بتدریج کم شده و دقت نهایی افزایش مییابد.
مقاله پژوهشی
علم مواد
مجید حقگو؛ احمد رمضانی سعادت آبادی
چکیده
فرایند پذیری مطلوب دوغاب پلیمری سوخت جامد کامپوزیت، دستیابی به گرینی بدون نقص را تضمین می کند. به عبارت دیگر، سوسپانسیون بشدت پر شده با خواص رئولوژیکی بهینه باعث می شود انتقال به قالب و شکل پذیری کامل آن در هندسه های پیچیده امکان پذیر باشد. در این مطالعه دینامیکی، خواص رئولوژیکی یک سوسپانسیون غلیظ با استفاده از مواد مدل وافزودن نانو ...
بیشتر
فرایند پذیری مطلوب دوغاب پلیمری سوخت جامد کامپوزیت، دستیابی به گرینی بدون نقص را تضمین می کند. به عبارت دیگر، سوسپانسیون بشدت پر شده با خواص رئولوژیکی بهینه باعث می شود انتقال به قالب و شکل پذیری کامل آن در هندسه های پیچیده امکان پذیر باشد. در این مطالعه دینامیکی، خواص رئولوژیکی یک سوسپانسیون غلیظ با استفاده از مواد مدل وافزودن نانو ذرات به آن، بررسی شده است. به منظور بررسی اثر نانوذره مولیبدن دی سولفاید در رفتار رئولوژیکی سوسپانسیون ها از زمینه پلی اتیلن گلایکول و پر کننده های دانه شیشه ای با توزیع ذرات 60 الی 103 میکرون به عنوان مدل استفاده شد. مولیبدن دی سولفاید خام با استفاده از روش های اسیدشویی، اکسیداسیون و شوک حرارتی به صورت نانوذره مولیبدن دی سولفاید تک لایه و چند لایه با ضخامت بین 50 تا 100 نانومتر بدست آمدند. در ادامه پس از تهیه سوسپانسیون های 10 الی 40 درصد حجمی حاوی دانه های شیشه، اثر افزودن نانوصفحات مولیبدن دی سولفاید سنتز شده (به میزان کمتر از 0.1 درصد نسبت به فاز زمینه) بر خواص رئولوژیکی مخلوط، بررسی شد. نتایج آزمون جاروب فرکانس و جاروب دما نشان داد که با افزایش درصد نانو صفحات مولیبدن دی سولفاید به میزان کمتر از 0.1 درصد، گرانروی مختلط ضمن حفظ مدول ذخیره و افزایش مدول اتلافی در همه مقادیر میکروفیلر تغییر کاهشی محسوسی دارد. در نهایت آزمون جریان برشی دینامیکی نشان داد که گرانروی دینامیکی نیز پس از اضافه کردن نانو ذره افت قابل توجهی داشته است.
مقاله پژوهشی
پیشرانش
حدیثه کریمایی
چکیده
رانشگرهای تکمولفهای سیستم کنترل وضعیت، یک نیاز برای توسعه و کاربردیسازی ماهوارهها و کپسولهای فضایی میباشند که از فناوری بالا و گرانقیمتی نیز برخوردارند. در این مقاله، طراحی و محاسبات یک انژکتور فشاری-چرخان با اسپری مخروطی توپر به عنوان انژکتور سوخت یک رانشگر تکمولفهای کمپیشران، ارائه شده است. برای این انژکتور، ...
بیشتر
رانشگرهای تکمولفهای سیستم کنترل وضعیت، یک نیاز برای توسعه و کاربردیسازی ماهوارهها و کپسولهای فضایی میباشند که از فناوری بالا و گرانقیمتی نیز برخوردارند. در این مقاله، طراحی و محاسبات یک انژکتور فشاری-چرخان با اسپری مخروطی توپر به عنوان انژکتور سوخت یک رانشگر تکمولفهای کمپیشران، ارائه شده است. برای این انژکتور، شبیهسازی جریان داخلی بهمنظور پیشبینی مشخصههای جریان خروجی آن انجام گرفته است. این مشخصهها شامل زاویه مخروط پاشش، توزیع سرعت خروجی، دبی جرمی، الگوی پاشش و غیره است. بدین منظور از روش حجم سیال VOF استفاده شده و آشفتگی جریان نیز با استفاده از مدل k- شبیهسازی شده است. نتایج این بررسیها در مقاله به تفصیل ارائه و بحث شده است. این نوع انژکتور در واقع ترکیبی از انژکتور جریان مستقیم و انژکتور گریز از مرکز میباشد. جریان مستقیم در مرکز انژکتور و جریان چرخشی در کنار دیواره انژکتور جریان دارد. هر دو رژیم جریان در محفظه چرخش با یکدیگر ترکیب شده و چتر پاشش به صورت مخروط توپر در نازل تخلیه انژکتور تشکیل میگردد. اگر نسبت دهانههای خروجی به درستی انتخاب شود، توزیع شعاعی و محیطی جت مایع یکنواخت میشود. این انژکتور برای سامانههای کمپیشران نسبت به نوع کاپیلاری (جریان مستقیم) و نوع جریان چرخشی ارجحیت دارد. زیرا هم چتر پاشش بزرگتری نسبت به نوع جریان مستقیم دارد که پوششدهی کاتالیست را بهتر میکند و در عین حال چتر پاششی که ایجاد میکند به بزرگی حالت انژکتور جریان پیچشی نیست که ابعاد شعاعی محفظه را بزرگ کند و نیز توپر است که پوششدهی بهتر کاتالیست را تامین میکند.
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
مرتضی فرهید؛ حسین بهشتی؛ مسعود عباسپور؛ محمد اصلانی منش
چکیده
در این مقاله به نتایج فرآیند تحلیل حالات خرابی بالقوه برروی محصول عملیاتی عملگرکنترل وضعیت چرخ عکسالعملی پرداخته شده و نسبت به رفع یا کاهش اثرات حالات خرابی شناسایی شده اقدام میشود. تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خرابی و اثرات آنها، به عنوان اولین تکنیک در اجابت الزامات قابلیت اطمینان در طراحی است. در این راستا بلوک دیاگرام جریان کارکردی ...
بیشتر
در این مقاله به نتایج فرآیند تحلیل حالات خرابی بالقوه برروی محصول عملیاتی عملگرکنترل وضعیت چرخ عکسالعملی پرداخته شده و نسبت به رفع یا کاهش اثرات حالات خرابی شناسایی شده اقدام میشود. تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خرابی و اثرات آنها، به عنوان اولین تکنیک در اجابت الزامات قابلیت اطمینان در طراحی است. در این راستا بلوک دیاگرام جریان کارکردی چرخ عکسالعملی برای اولین بار ارائه و وابستگی کارکردها بصورت استاتیکی در قالب ماتریسی نمایش داده شده است و برای تعیین چگونگی تشخیص عیب احتمالی و همچنین رفع آن در صورت رخداد، تحلیلهای اثر خرابی صورت میپذیرد. برای رسیدن به این هدف، بخشهای مختلف این عملگرمشخص شده و حالات خرابی آنها و علت خرابیهای هر بخش مشخص میگردد. همچنین اثرات خرابی سطوح مختلف به صورت محلی، در سطح تجهیز، در سطح زیرسیستم و در سطح سیستم مشخص خواهد شد. علاوه بر این، راه تشخیص خرابی و مقابله با اثر خرابی نیز ارائه و تحلیل مرتبط انجام میشود که به صورت یک تحلیل کمی بوده و پارامترهای شدت اثر خطا، عدد احتمال و عدد بحرانیبودن، محاسبه و آیتمهای بحرانی تعیین خواهد گردید. در ادامه براساس بخشهای بحرانی شناسایی شده، لیست اقلام بحرانی نیز استخراج میشود. اطلاعات استخراج شده از تجزیه و تحلیل حالات خرابی و اثرات آنها ضمن کمک به بهبود قابلیت اطمینان طراحی عملگر چرخ عکسالعملی، دادههای مهمی را برای مدیریت خرابی و خطا در مراحل تست و ماموریت در اختیار طراح قرار خواهد داد.
مقاله پژوهشی
پیشرانش
محمدعلی امیری فر؛ علیرضا رجبی؛ نورالدین قدیری معصوم؛ زهرا امیرسرداری؛ مجید کامرانی فر
چکیده
در این پژوهش عملکرد یک تراستر تکپیشرانه هیدرازینی در شرایط اتمسفریک به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، پس از طراحی و ساخت تراستر با توجه به الزامات عملکردی تراستر، آزمونی طراحی شد و پس از آن، تراستر مورد نظر در شرایط اتمسفریک مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج آزمون نشان میدهد که تراستر آزمایش شده میتواند 2000 پالس ...
بیشتر
در این پژوهش عملکرد یک تراستر تکپیشرانه هیدرازینی در شرایط اتمسفریک به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، پس از طراحی و ساخت تراستر با توجه به الزامات عملکردی تراستر، آزمونی طراحی شد و پس از آن، تراستر مورد نظر در شرایط اتمسفریک مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج آزمون نشان میدهد که تراستر آزمایش شده میتواند 2000 پالس با عرض 0.5 ثانیه و دوره تناوب یک ثانیه را به صورت تکرارپذیری تولید کند. نشان داده شد که عمر این تراستر بیش از 2000 پالس است و تراستر توانسته است ضربههایی بسیار کوچک به اندازهی 3 میلینیوتنثانیه را به صورت تکرارپذیری تولید کند. همچنین مقایسهی نتایج نمونه تراستر فعلی با نتایج تجربی تراسترهای دیگر نشان داد که چگونه با انتخاب ابعاد مناسب برای انژکتور، محفظه کاتالیست و نازل میتوان مشخصات زمان افزایش فشار، کمترین ضربه، مرکز پالس و زمان افت فشار در تراستر را به خوبی کنترل کرد. کاهش قطر انژکتور (با ثابت نگاهداشتن دبی پایا با افزایش فشار تزریق) سبب کاهش ضربه تولیدی (در عرض پالس ثابت) و افزایش زمان رشد فشار میشود. کوچک کردن ابعاد محفظه کاتالیست نیز سبب کاهش زمان افزایش و افت فشار و در نتیجه کوچک شدن مرکز پالس میشود
مقاله منتخب
تحلیل و آنالیز ماموریت
محمد حاجی جعفری؛ سحر امینآبادی
چکیده
در این مقاله تلاش شده ویژگیهای مداری یک منظومه متشکل از 24 ماهواره نزدیک زمین بررسی گردد. دراینبین، منظومههایی مبتنی بر طرح دلتای واکر درنظر گرفته شده که شامل مدلهای تکمنتظم (یک منظومه) و دومنتظم (دو منظومه تودرتو) میگردند. بهمنظور مقایسهپذیری فرض گردیده که دوره مداری تمامی ماهوارهها 127 دقیقه بوده و باتوجه به ارتفاع ...
بیشتر
در این مقاله تلاش شده ویژگیهای مداری یک منظومه متشکل از 24 ماهواره نزدیک زمین بررسی گردد. دراینبین، منظومههایی مبتنی بر طرح دلتای واکر درنظر گرفته شده که شامل مدلهای تکمنتظم (یک منظومه) و دومنتظم (دو منظومه تودرتو) میگردند. بهمنظور مقایسهپذیری فرض گردیده که دوره مداری تمامی ماهوارهها 127 دقیقه بوده و باتوجه به ارتفاع بیشینه 2000 کیلومتری، سه مقدار خروجازمرکز صفر (دایره)، 0.19 (با اوج 2000 کیلومتری) و 0.097 (2÷0.19=) با بیشترین زمان حضور روی منطقه مأموریت لحاظ شده است. بهمنظور محدود کردن فضای جستجو، میل تمامی مدارها 40 درجه فرض شده و سه مقدار 320، 340 و 360 درجه برای آرگومان حضیض در مدارهای بیضوی لحاظ گردیده است. با بررسی سناریوهای مختلف دیده میشود که با فرض ضرورت وجود دستکم دو ماهواره دردید، اصولاً زاویه آرگومان حضیض 320 درجه بهترین پوشش درازای کمترین انحرافمعیار ارائه میکند. مدارهای با خروجازمرکز بالاتر با صرفنظر از تغییرات در قدرت سیگنال، عملکرد بهتری دارند. این در حالی است که پیکربندیهای دومنتظم میتوانند با تعداد ماهواره در دید بیشتری همراه باشند که البته اصولا با انحرافمعیار بیشتری همراه است. درکل، انتخاب از میان طرحهای مختلف تنها با توجه به نیازمندیهای ماموریتی امکانپذیر بود و صرفا یک طرح را نمیتوان نسبت به دیگران برتر دانست.
مقاله پژوهشی
تعیین و کنترل وضعیت
سید محمد موسوی؛ سید مجید اسماعیلیفر؛ محمد چینی فروشان
چکیده
در این پژوهش مسئلهی مانور مجاورت مداری شش درجه آزادی زمان بهینه برای یک فضاپیمای صلب، متقارن و با عملگرهای کنترلی مجزا برای کنترل وضعیت و موقعیت مورد بررسی قرارگرفتهاست. همچنین فرضشدهاست که فضاپیما به عملگرهای تراستری مجهز است و نیروها و گشتاورهای کنترلی در جهت و حول سه محور ممان اینرسی اصلی فضاپیما ایجادمیشوند. برای بدستآوردن ...
بیشتر
در این پژوهش مسئلهی مانور مجاورت مداری شش درجه آزادی زمان بهینه برای یک فضاپیمای صلب، متقارن و با عملگرهای کنترلی مجزا برای کنترل وضعیت و موقعیت مورد بررسی قرارگرفتهاست. همچنین فرضشدهاست که فضاپیما به عملگرهای تراستری مجهز است و نیروها و گشتاورهای کنترلی در جهت و حول سه محور ممان اینرسی اصلی فضاپیما ایجادمیشوند. برای بدستآوردن مسیرهای حالت و ورودی کنترلی مانور شش درجه آزادی زمان بهینه، در ابتدا دینامیکهای انتقالی و دورانی نسبی فضاپیما توضیفشدهاند و سپس برای حل مسئلهی کنترل بهینهی کمترین زمان با در نظرگرفتن قیود بر روی نیروها و گشتاورهای کنترلی از روش شبه طیفی گاوس استفادهشدهاست. سپس بهمنظور اثبات بهینگی مرتبه اول حل بدستآمده، تخمین کمکحالت انجامشدهاست. نتایج شبیهسازی عددی نشانمیدهد که برای مسئلهی مانور شش درجه آزادی زمان بهینهی مورد نظر، ساختار کنترلی برای تمام نیروها و گشتاورهای کنترلی بنگ-بنگ است. در نهایت نیز با استفاده از اصل کمینهی پونتریاگین بهینگی مرتبه اول حل بدستآمده اثباتشدهاست.
مقاله پژوهشی
پیشرانش
نعمت اله فولادی؛ سینا افخمی؛ محمود پسندیده فرد
چکیده
در تحقیق حاضر، تاثیر پیش خلاءسازی در فرآیند راهاندازی دیفیوزر گلوگاه ثانویه در تست تجربی یک نازل نوع سهموی تراست بهینه بررسی شده است. در این بررسی از یک بستر آزمایشگاهی موسوم به تجهیزات تست ارتفاع بالا در مقیاس کوچک با سیال عامل هوای فشرده استفاده شده است. با توجه به اهمیت پارامتر بی بعد نسبت سطح مقطع ورودی دیفیوزر به سطح مقطع گلوگاه ...
بیشتر
در تحقیق حاضر، تاثیر پیش خلاءسازی در فرآیند راهاندازی دیفیوزر گلوگاه ثانویه در تست تجربی یک نازل نوع سهموی تراست بهینه بررسی شده است. در این بررسی از یک بستر آزمایشگاهی موسوم به تجهیزات تست ارتفاع بالا در مقیاس کوچک با سیال عامل هوای فشرده استفاده شده است. با توجه به اهمیت پارامتر بی بعد نسبت سطح مقطع ورودی دیفیوزر به سطح مقطع گلوگاه ثانویه آن، تاثیر تغییرات این پارامتر در فرآیند راه اندازی نازل و دیفیوزر مورد بررسی قرار گرفته است. در هریک از هندسههای ثابت دیفیوزر، به منظور بررسی عملکرد لحظهای، فشارگذاری در محفظه نازل به صورت آنی در دو حالت همراه و بدون پیشخلاءسازی سیستم انجام گرفته و فشار محفظه خلاء و توزیع فشار استاتیکی در طول دیفیوزر اندازهگیری شده است. نتایج نشان میدهد که اعمال پیشخلاءسازی در محفظه تست باعث کاهش 50 تا 60 درصدی زمان راهاندازی دیفیوزر میگردد. علاوه بر آن، پیشخلاءسازی محفظه تست باعث حذف پدیده مخرب گذار از الگوی جدایش جریان در زمان راهاندازی نازل و دیفیوزر میشود. همچنین مشاهده شده است که با تنگتر شدن مجرای گلوگاه ثانویه دیفیوزر، کمینه فشار راهاندازی دیفیوزر افزایش یافته و در نهایت در نسبت سطح مشخصی جریان در گلوگاه ثانویه به حالت خفگی میرسد.