TY - JOUR ID - 153371 TI - شبیه‌سازی آیرودینامیکی هواایست تاکتیکی و استخراج ضرایب استاتیکی طولی JO - علوم، فناوری و کاربردهای فضایی JA - JSSTA LA - fa SN - AU - جعفریان, علی AU - سرخیل, سعید AU - حقیقت نمینی, وهاب AD - پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 1 SP - 73 EP - 83 KW - بالن مقید# سامانه سبک‌تر از هوا# آیرودینامیک# دینامیک سیالات محاسباتی DO - 10.22034/jssta.2022.327935.1070 N2 - در مقاله حاضر، شبیه‌سازی دینامیک سیالات محاسباتی سامانه هواایست تاکتیکی ارائه شده و ضرایب استاتیکی طولی سامانه استخراج شده است. در این شبیه‌سازی، از نرم افزار فلوئنت و مدل توربولانسی اسپالارت- آلماراس استفاده شده است. ابتدا به منظور صحه‌سنجی مدل توربولانسی و روش عددی به‌کار رفته، شبیه‌سازی بدنه‌ یک کشتی‌ هوایی انجام شده و ضریب درگ در زاویه حمله‌ی صفر درجه با نتایج دو مقاله‌ معتبر مقایسه شده است که نشان‌دهنده تطابق بسیار مناسب نتایج به‌دست آمده با مراجع است. سپس، شبیه‌سازی هواایست طراحی شده در زاویه‌ حمله‌های 10- تا 30 درجه انجام شده و کانتورهای فشار، Y+ و خطوط جریان سیال در زوایای حمله مختلف ارائه شده است. هم‌چنین، ضرایب آیرودینامیک استاتیکی طولی سامانه برای دو سرعت 5 و 20 متر بر ثانیه استخراج شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که ضرایب آیردوینامیک در دو سرعت مختلف بسیار به هم نزدیک است و ضریب ممان پیچشی حول دماغه‌ بالن کاملاً دارای شیب منفی است که نشان دهنده‌ پایداری سامانه است. در نهایت، ممان پیچشی سامانه‌ طراحی شده با ممان دو هواایست امریکایی و کره‌ای مقایسه شده است. شیب نمودار ممان پیچشی نسبت به زاویه حمله در بالن طراحی شده نسبت به سامانه‌های مذکور بیشتر است که نشان دهنده‌ پایداری بیشتر سامانه طراحی شده است UR - https://journal.isrc.ac.ir/article_153371.html L1 - https://journal.isrc.ac.ir/article_153371_4a09e655cee02ba1ca5c46a7c0aedaaf.pdf ER -