مکانیک مدار
سجاد غضنفری نیا؛ احسان موسیوند؛ مسعود خوشسیما؛ یاسر صفار
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف استخراج روند طراحی منظومه ناوبری واقع در مدار LEO، با اهداف منطقهی خاورمیانه و به طور ویژه پوشش دقیق ایران با حداقل تعداد ماهواره و بهمنظور دستیابی به پارامتر تعدیل دقت (Dilution Of Precision(DOP)) کمتر از 6 انجام شده است. با توجه به این هدف، طراحی منظومه برای مدار پایین و در مدار مقید به پرتابگر داخلی انجام گرفته است. ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف استخراج روند طراحی منظومه ناوبری واقع در مدار LEO، با اهداف منطقهی خاورمیانه و به طور ویژه پوشش دقیق ایران با حداقل تعداد ماهواره و بهمنظور دستیابی به پارامتر تعدیل دقت (Dilution Of Precision(DOP)) کمتر از 6 انجام شده است. با توجه به این هدف، طراحی منظومه برای مدار پایین و در مدار مقید به پرتابگر داخلی انجام گرفته است. طراحی به کمک تحلیلهای منجر به بهینهسازی و با رویکرد دستیابی به کمترین تعداد ماهواره برای دستیابی به هدف مدنظر و تطابق بر قیود تعریف شده انجام میشود. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته در نرمافزار STK و MATLAB، تعداد 324 ماهواره در 18 صفحه مداری که هر صفحه دارای 18 ماهواره است، بهعنوان طراحی نهایی درنظر گرفته شد. این منظومه ماهوارهای دارای مقدار 4.7 به عنوان حداکثر مقدار DOP، برای کاربری واقع در ایستگاه تهران خواهد بود، هرچند توزیع حداکثر مقدار پارامتر عملکردی مدنظر، در سرتاسر ناحیهی پوشش حاکی از دستیابی به هدف مطلوب در طراحی است
تعیین و کنترل وضعیت
سید محمد موسوی؛ سید مجید اسماعیلیفر؛ محمد چینی فروشان
چکیده
در این پژوهش مسئله مانور مجاورت مداری شش درجه آزادی زمان بهینه برای یک فضاپیمای صلب، نامتقارن و با عملگرهای کنترلی مجزا برای کنترل وضعیت و موقعیت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین فرض شده است که فضاپیما به عملگرهای تراستری مجهز است و نیروها و گشتاورهای کنترلی در جهت و حول سه محور ممان اینرسی اصلی فضاپیما ایجاد میشوند. ...
بیشتر
در این پژوهش مسئله مانور مجاورت مداری شش درجه آزادی زمان بهینه برای یک فضاپیمای صلب، نامتقارن و با عملگرهای کنترلی مجزا برای کنترل وضعیت و موقعیت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین فرض شده است که فضاپیما به عملگرهای تراستری مجهز است و نیروها و گشتاورهای کنترلی در جهت و حول سه محور ممان اینرسی اصلی فضاپیما ایجاد میشوند. برای بهدست آوردن مسیرهای حالت و ورودی کنترلی مانور شش درجه آزادی زمان بهینه، در ابتدا دینامیکهای انتقالی و دورانی نسبی فضاپیما توصیف شدهاند. سپس، برای حل مسئله کنترل بهینه کمترین زمان با در نظرگرفتن قیود بر روی نیروها و گشتاورهای کنترلی، از روش شبه طیفی گاوس استفاده شده است. همچنین، به منظور اثبات بهینگی مرتبه اول حل بهدست آمده، تخمین کمک حالت انجام شده است. نتایج شبیهسازی عددی نشان میدهد که برای مسئله مانور شش درجه آزادی، زمان بهینه مورد نظر، ساختار کنترلی برای تمام نیروها و گشتاورهای کنترلی بنگ- بنگ است. در نهایت نیز با استفاده از اصل کمینه پونتریاگین ، بهینگی مرتبه اول حل بهدست آمده اثبات شده است