کنترل حرارت
مهرنوش فراهانی؛ وفا صدقی؛ سیدمصطفی صفوی همامی؛ حمید مسفروش
چکیده
یونهای موجود در محیط فضا سبب ایجاد پدیده شارژ سطحی و داخلی در ماهوارهها میشود. پتانسیل تجمع یافته طی پدیده شارژ میتواند موجب بروز تخلیه الکترواستاتیک شده و اجزای مخابراتی ماهواره مانند آنتنها و مدارهای الکترونیکی را در معرض خطر جدی قرار دهد. هدف از این مقاله، بررسی احتمال وقوع تخلیه الکترواستاتیک در سطوح ماهواره در محیط مدار ...
بیشتر
یونهای موجود در محیط فضا سبب ایجاد پدیده شارژ سطحی و داخلی در ماهوارهها میشود. پتانسیل تجمع یافته طی پدیده شارژ میتواند موجب بروز تخلیه الکترواستاتیک شده و اجزای مخابراتی ماهواره مانند آنتنها و مدارهای الکترونیکی را در معرض خطر جدی قرار دهد. هدف از این مقاله، بررسی احتمال وقوع تخلیه الکترواستاتیک در سطوح ماهواره در محیط مدار با ارتفاع کم (LEO) و اقدام برای کاهش این احتمال و در نتیجه کاهش خطر آسیب به سطوح و اجزای مخابراتی ماهواره است. برای این منظور، ابتدا پدیده شارژ سطحی در ماهواره آلومینیومی در محیط مدار با ارتفاع کم و سپس در حالت شفق قطبی توسط نرمافزار SPIS شبیه-سازی و احتمال آسیب به آنتنها بررسی شدسپس، با اضافه نمودن عایقهای حرارتی چند لایه به سیستم، اثر آن در وقوع شارژ بررسی شد. تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن لایههای عایق خطر وقوع تخلیه الکترواستاتیک را افزایش خواهد داد. بنابراین، در مراحل بعد، اثر سیستم اتصال به زمین در کاهش خطر بررسی شد. با اتصال لایهها به زمین به روش مناسب، احتمال وقوع تخلیه بین لایهها و بدنه و میان لایهها با یکدیگر به حداقل رسیده و موجب دست یافتن به سیستم بهینهای از جنبه های الکترواستاتیکی شد
پیشرانش
سید علیرضا جلالی چیمه؛ علی مددی؛ سیدمصطفی صفوی همامی؛ جواد امامی
چکیده
در سامانههای بزرگ و پیچیدهای مانند ماهواره، طراحی یک زیرسیستم میتواند همه مشخصات ماهواره را تحت تأثیر قرار دهد و باید بهطور همهجانبه اثرات طراحی بر سیستم بررسی شود. برای طراحی چنین زیرسیستمی لازم است اثرات هر انتخاب بر سایر بخشها مورد بررسی قرار گیرد و طراحی بهصورت چند متغیره انجام شود. با توجه به افزایش تعداد ماهوارهها ...
بیشتر
در سامانههای بزرگ و پیچیدهای مانند ماهواره، طراحی یک زیرسیستم میتواند همه مشخصات ماهواره را تحت تأثیر قرار دهد و باید بهطور همهجانبه اثرات طراحی بر سیستم بررسی شود. برای طراحی چنین زیرسیستمی لازم است اثرات هر انتخاب بر سایر بخشها مورد بررسی قرار گیرد و طراحی بهصورت چند متغیره انجام شود. با توجه به افزایش تعداد ماهوارهها و زبالههای فضایی، زیرسیستم پیشران بهعنوان راهکاری برای کاهش خطر برخورد در فضا مطرح است. همچنین یکی از راههای دستیابی به مدار با ارتفاع بالاتر، انجام مانور مداری با استفاده از رانشگر ماهواره، از مدار پارک است. به دلیل عدم نیاز به فناوریهای پیچیده، رزیستوجت میتواند راهکار ارزان قیمت برای افزایش قابلیت مانور ماهوارههایی باشد که در کشور طراحی میشوند. در این پژوهش با دیدگاه سیستمی، زیرسیستم رانشگر از نوع رزیستوجت برای یک ماهواره مکعبی طراحی شده است. مأموریت در نظر گرفته شده برای رانشگر این ماهواره، مانور کاهش ارتفاع مداری است. در پایان نیز الگوی طراحی برای رانشگرهای الکتریکی پیشنهاد شده است