پیشرانش
نعمت اله فولادی؛ علیرضا محمدی
چکیده
هدف از این تحقیق، ارزیابی بستر آزمون یک موتور انتقال مداری در حالت اولیه فشار پایین (خلاء نسبی) فضای داخلی موتور است. در تستهای زمینی معمول موتور در محیط شبیهساز ارتفاع بالا، فضای داخلی موتور در حالت اولیه فشار اتمسفر محلی قرار دارد. در حالیکه، در زمان ماموریت مداری ممکن است شرایط اولیه خلاء در فضای داخلی موتور برقرار باشد. بنابراین، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارزیابی بستر آزمون یک موتور انتقال مداری در حالت اولیه فشار پایین (خلاء نسبی) فضای داخلی موتور است. در تستهای زمینی معمول موتور در محیط شبیهساز ارتفاع بالا، فضای داخلی موتور در حالت اولیه فشار اتمسفر محلی قرار دارد. در حالیکه، در زمان ماموریت مداری ممکن است شرایط اولیه خلاء در فضای داخلی موتور برقرار باشد. بنابراین، برای اطمینان از عملکرد مناسب بالستیک داخلی، لازم است که عملکرد موتور با پیش خلاءسازی فضای داخلی آن تست شود. برای این منظور، ابتدا با بررسی تئوری، مناسب بودن هندسه یک دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت برای این نوع تست مطرح شده، سپس، از شبیهسازی عددی جریان برای بررسی طرح استفاده شده است. شبیهسازی عددی غیردائم با اعمال پروفیلهای فشار- زمان موتور به عنوان شرط مرزی ورودی انجام شده است. بررسیها نشان میدهد که دو پدیده مافوق صوت شدن جریان در دیفیوزر در فشارهای موتور خیلی پایین و تخلیه جریان برگشتی به محفظه خلاء، مانع از تاثیرگذاری قابل توجه شرایط محیطی در جریان داخل نازل میشود، به طوریکه از لحظه اولیه شروع به کار موتور تا راهاندازی پایدار دیفیوزر، جریان در نیمه اولیه نازل در حالت مافوق صوت قرار دارد. بنابراین، بالستیک داخلی موتور مستقل از شرایط محیط بیرون ارزیابی میشود
کنترل حرارت
نعمت اله فولادی؛ محمد فراهانی؛ میلاد مهدیان دولت آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد سیستم خنککاری جداره آبی برای محافظت حرارتی دیفیوزر فلزی شبیهساز ارتفاع بالا با ابعاد بزرگ و شار حرارتی بالا در بازه وسیعی از تغییرات فشار کاری سیال خنککننده است. برای این منظور، با استفاده از کد محاسباتی توسعه داده شده، پارامترهای سیستم خنککاری جداره آبی بر اساس توزیع شار حرارتی معین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد سیستم خنککاری جداره آبی برای محافظت حرارتی دیفیوزر فلزی شبیهساز ارتفاع بالا با ابعاد بزرگ و شار حرارتی بالا در بازه وسیعی از تغییرات فشار کاری سیال خنککننده است. برای این منظور، با استفاده از کد محاسباتی توسعه داده شده، پارامترهای سیستم خنککاری جداره آبی بر اساس توزیع شار حرارتی معین در طول دیفیوزر، طوری انتخاب میشوند که علاوهبر برآوردهسازی شرایط دمایی بدنه فلزی، افت فشار کل نیز در بازه مطلوب قرار گیرد. در ادامه، قابلیت کد عددی توسعه یافته برای طراحی و بررسی عملکرد سیستم خنککاری در فشار کاری 3 تا 50 بار و شارهای حرارتی بالا تا 5/3 مگاوات بر مترمربع با محدودیت دبی جرمی مصرفی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیهای حاضر نشان میدهد که انتخاب مناسب فشار کاری در طراحی سیستم خنککاری به ویژه، در جذب شار حرارتی بالا اهمیت زیادی دارد و در انتخاب بهینه دبی جرمی مصرفی و ابعاد بهینه سیستم خنککاری موثر است، به طوریکه افزایش فشار کاری از 3 بار به 10 بار، علاوه بر کاهش قابل توجه ابعاد سیستم خنککاری، باعث کاهش 75 درصدی دبی جرمی مصرفی میشود
پیشرانش
نعمت اله فولادی؛ سینا افخمی؛ محمود پسندیده فرد
چکیده
در تحقیق حاضر، تاثیر پیش خلاءسازی در فرآیند راهاندازی دیفیوزر گلوگاه ثانویه در تست تجربی یک نازل نوع سهموی تراست بهینه بررسی شده است. در این بررسی از یک بستر آزمایشگاهی موسوم به تجهیزات تست ارتفاع بالا در مقیاس کوچک با سیال عامل هوای فشرده استفاده شده است. با توجه به اهمیت پارامتر بی بعد نسبت سطح مقطع ورودی دیفیوزر به سطح مقطع گلوگاه ...
بیشتر
در تحقیق حاضر، تاثیر پیش خلاءسازی در فرآیند راهاندازی دیفیوزر گلوگاه ثانویه در تست تجربی یک نازل نوع سهموی تراست بهینه بررسی شده است. در این بررسی از یک بستر آزمایشگاهی موسوم به تجهیزات تست ارتفاع بالا در مقیاس کوچک با سیال عامل هوای فشرده استفاده شده است. با توجه به اهمیت پارامتر بی بعد نسبت سطح مقطع ورودی دیفیوزر به سطح مقطع گلوگاه ثانویه آن، تاثیر تغییرات این پارامتر در فرآیند راه اندازی نازل و دیفیوزر مورد بررسی قرار گرفته است. در هریک از هندسههای ثابت دیفیوزر، به منظور بررسی عملکرد لحظهای، فشارگذاری در محفظه نازل به صورت آنی در دو حالت همراه و بدون پیشخلاءسازی سیستم انجام گرفته و فشار محفظه خلاء و توزیع فشار استاتیکی در طول دیفیوزر اندازهگیری شده است. نتایج نشان میدهد که اعمال پیشخلاءسازی در محفظه تست باعث کاهش 50 تا 60 درصدی زمان راهاندازی دیفیوزر میگردد. علاوه بر آن، پیشخلاءسازی محفظه تست باعث حذف پدیده مخرب گذار از الگوی جدایش جریان در زمان راهاندازی نازل و دیفیوزر میشود. همچنین مشاهده شده است که با تنگتر شدن مجرای گلوگاه ثانویه دیفیوزر، کمینه فشار راهاندازی دیفیوزر افزایش یافته و در نهایت در نسبت سطح مشخصی جریان در گلوگاه ثانویه به حالت خفگی میرسد